Arbetsmiljöverket har fått hård kritik under SVT:s granskning av striden om munskydden, bland annat för man raderat mejl.
Nu visar det sig att kraven på myndigheter att spara handlingar inte har minskat under krisen – tvärtom. Riksarkivet vill att man bevarar mer än vanligt, något sajten Altinget var först att berätta om.
– Coronapandemin är en speciell händelse och det är viktigt att man framöver kan se hur vi hanterat den, säger Peter Sivervall, chef för avdelningen för offentlig informationshantering på Riksarkivet.
Som ett exempel på dokument som annars kanske skulle ha raderats, men nu kan behöva vara kvar, nämns just intern e-postkorrespondens.
Nu har ni höjt ribban för vad man ska radera?
– Ja det kan man säga.
På Arbetsmiljöverket har man inte spridit Riksarkivets uppmaning internt. Tvärtom har man nyligen uppmanat medarbetare att rensa sina mejlkorgar.
”Vi taggar coronarelaterad information och vi har rutiner för gallring av mejl, och det har vi kommunicerat. Nu tittar vi på vad vi kan göra ytterligare för att bli bättre på att identifiera coronarelaterad information som är viktig att bevara för omvärlden” skriver Sara Tedebrandt Frant, enhetschef på den juridiska avdelningen i en kommentar.
Kontakter diariefördes inte
Både Arbetsmiljöverket och regeringskansliet har också avstått från att diarieföra samtal man haft om kraven på munskydd.
I Arbetsmiljöverkets fall var det om möten med arbetsgivaren Stockholms stad, som hölls efter att staden överklagat myndighetens beslut om äldreboendet Serafen. Beslutet att inte diarieföra dem motiveras i dag med att de inte tillförde ”något nytt i sak”.
I regeringskansliet lät socialminister Lena Hallengrens medarbetare bli att diarieföra kontakterna med kommunernas intresseorganisation SKR.
Ministerns pressekreterare skriver i en kommentar att man ”har regelbundet kontakter med olika intresseorganisationer och myndigheter för att hålla oss informerade, ibland är vi med på möten och ibland inte. I det här fallet behövdes inte vår närvaro. I och med att vår närvaro inte behövdes och det var en fråga för myndigheterna gjordes bedömningen att det inte fanns behov av att diarieföra kontakten.”