Björklund: Trenden allvarlig men förväntad

Uppdaterad
Publicerad

Efter raset i Pisa-undersökningen, med försämrade svenska skolresultat, inrättar regeringen ett skolforskningsinstitut.

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) sade vid en pressträff i Rosenbad att ansvaret för de försämrade resultaten i skolan är delat.

Han säger att han inte har några skäl att skylla de dåliga resultaten på beslut tagna under tidigare, S-ledda regeringar.

Pisa-rapporten 2013

Enligt Jan Björklund borde regeringen ha återförstatligat skolan 2006.

-Kommunaliseringen har varit ett misslyckande. Att lyfta resultaten kräver en kompetens som de 290 kommunerna inte har, sade Jan Björklund.

Går att vända

Björklund är övertygad om att utvecklingen går att vända och att Sverige har möjligheter att komma åter till toppen i Pisa-mätningar.

Han framhåller att de 15-åringar som mätningen gäller har gått i en skola som till den helt avgörande delen baserades på tidigare läroplaner, tidigare betygsskalor och kursplaner

Utbildningsministern anser att attityden till skolan, hos elever och föräldrar och samhälle är mycket viktiga för resultaten.

Finland föredöme

-Vi måste tänka igenom det. Vi behöver inte gå till Sydkorea, vi kan gå till Finland. Där finns det en annan, mycket mer ambitiös och seriös attityd till skolan än vad det finns i Sverige, säger han.

Jan Björklund vet inte vad den svenska slappare attityden, som han uppfattar den, beror på.

-Jag vet inte om det finns curlingattityder i detta eller om vi bekvämt inrättat oss och tar välfärdssamhället för givet, men vi måste tänka om.

Nytt skolforskningsinstitut

-Jag kommer att bjuda in framstående forskare och vi kommer att starta ett nytt skolforskningsinstitut, sade han också på pressträffen.

Per Thullberg, tidigare generaldirektör för Skolverket, ska leda det nya skolforskningsinstitutet som är tänkt att starta sitt arbete hösten 2014.

-Det finns en rad reformer som verkligen gör resultat, enligt forskningens bedömningar, sade han och tog mål och nationella prov i årskurs 3 som exempel.

-Lärarnas ämnesbehörighet, didaktiska och pedagogiska förmåga är avgörande.

Staten, kommunerna och de fristående skolhuvudmännen har ett stort ansvar för att lärarna nu får tid och utrymme att arbeta med de nya styrdokumenten, anser han.

-Då tror jag att vi ser ljuset i tunneln i slutet av detta decennium.

TT

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pisa-rapporten 2013

Mer i ämnet