Att den norska regeringen kan tänka sig omvandla runt 1,5 miljarder kronor av SAS skuld till aktier kan ses som en hjälp på traven för flygbolaget. Flyganalytikern Jan Ohlsson tror däremot inte att enbart den åtgärden räcker för att rädda bolaget.
– SAS har ju skulder på 20 miljarder kronor totalt. Om vi jämför med flygbolaget Norweigan, som i princip inte har några skulder alls just nu, så är det en lång bit kvar, säger han.
Norge måste agera försiktigt
Beskedet om en möjlig aktieomvandling istället för friskt kapital tror Ohlsson kom ganska väntat för SAS del. Detta förklarar han med att den norska staten måste agera försiktigt i frågan för att undvika stora konsekvenser.
– Det står en väldigt massa arbetstillfällen i privata, nysatsade, nykonstruerade flygbolag i Norge på spel. Även småsparare som har investerat aktier i de mindre flygbolagen. Då kan man inte gå och slösa massa skattemedel på SAS menar Norges näringsminister, säger Ohlsson.
Vill ha kvar SAS
Enligt Ohlsson ligger det ändå i Norges intresse att SAS klarar sig.
– Den norska flygtrafiken är den mest livskraftiga och mest inkomstbringande av de tre skandinaviska länderna och inrikestrafiken är enormt viktig. Man vill gärna ha SAS kvar som en konkurrent och spelare för att inte andra flygbolag eller SAS själva ska få monopol.
Hör flyganalytikern Jan Ohlsson berätta om SAS och den norska regeringen i klippet ovan.