I stämningarna, som lämnats in i statliga domstolar på tisdagen, hävdar 13 amerikanska delstater att TikTok har brutit mot konsumentskyddslagar och bidragit till en hälsokris bland tonåringar i USA.
Kritiken riktas framför allt mot Tiktoks ”dopaminframkallande” algoritm, som styr vad användarna ser och som fyller deras flöden med skräddarsytt innehåll. I stämningarna hävdas det att algoritmen, i kombination med appens design, gör det möjligt att scrolla fram oändligt med innehåll som ”avsiktligt gör barn beroende av plattformen”.
”Skönhetsfilter skadliga”
Stämningarna riktar sig också mot appens skönhetsfilter, som kan få användare att se smalare och yngre ut, eller applicera virtuellt smink med hjälp av AI.
”Skönhetsfilter har varit särskilt skadliga för unga flickor. De kan orsaka problem med kroppsbilden och uppmuntra ätstörningar, dysmorfofobi och andra hälsorelaterade problem”, skriver chefen för New Yorks justitiedepartement Letitia James i ett uttalande.
Tiktoks funktion för livesändningar missbrukas också, hävdar åklagarna. Användare kan betala för att skicka gåvor i form av en digital valuta, vilket har använts för att uppmuntra till sexuell exploatering av barn, enligt stämningarna.
Delstaterna vill nu tvinga Tiktok att ändra de funktioner som beskrivs som skadliga för unga, men vill också se ekonomiska påföljder för bolaget.
Appen omdebatterad
De senaste åren har många delstater lämnat in stämningsansökningar mot Tiktok och andra teknikföretag. Tisdagens stämningar härrör från en nationell utredning, som inleddes i mars 2022 av en tvåpartikoalition av åklagare från flera delstater.
Utöver New York, Kalifornien och District of Columbia, stäms Tiktok av delstaterna Kentucky, Louisiana, Massachusetts, Mississippi, North Carolina, New Jersey, Oregon, South Carolina, Vermont och Washington.
Tiktok har inte kommenterat anklagelserna. Plattformen tillåter inte personer under 13 år att registrera sig och begränsar visst innehåll för minderåriga, men enligt flera av staterna kan barn lätt kringgå begränsningarna.
Den kinesiskägda appen har länge varit omdebatterad i USA. I april röstade den amerikanska senaten igenom ett förbud mot Tiktok, som i praktiken innebär att bolaget får ett år på sig att sälja till en amerikansk ägare – eller lämna landet.