Attackerna mot Belarus järnvägsnät började ”nästan omedelbart” efter invasionen i slutet av februari, säger Jakob Hedenskog.
– Den första var en cyberattack mot det belarusiska järnvägsbolaget som genomfördes tre dagar efter att kriget utbröt. Sedan dess har det fortsatt.
Cyberattackerna utförs av en grupp hackare, mestadels i exil, som kallar sig för ”cyberpartisanerna”. Signalsystemen har utsatts, och även biljettbokningen vilket har lett till stora förseningar och köbildning på stationer runtom i landet.
Utöver hackerattackerna har enskilda järnvägsarbetare i Belarus utfört mindre attacker lokalt.
– Det innebär en stor risk för de personerna. Många har gripits och inrikesministeriet klassar attackerna som terroristbrott vilket kan innebära mycket långa fängelsestraff, säger Jakob Hedenskog.
Kan ha påverkat i Kiev
Enligt Franak Viačorka, medarbetare i den belarusiska oppositionsledaren Svetlana Tichanovskajas stab, så har järnvägsattackerna i allra högsta grad påverkat ryska styrkor. ”Vi anser att Ryssland inte intog Kiev på grund av vad vi gjort. De var inte lika trygga i Belarus som de först trott” skriver han på Twitter.
Jakob Hedenskog är inne på samma linje:
– Det kan ha bidragit till att Ryssland ändrade sina mål och koncentrerar sig kring östra Ukraina, säger han.
Hör vilka som utför järnvägsattackerna, och varför, i klippet ovan.