Leveransen av Boeing 737 Max 8 stoppades efter de två dödsolyckor, i Etiopien i mars och i Indonesien i oktober i fjol, där flygplansmodellen var inblandad. Olyckorna krävde totalt 346 människoliv.
En särskild kommitté utsedd av bolagets styrelse ska utreda hur Boeing tillverkar och utvecklar flygplan. Denna ska sedan komma med förslag på förbättringar för 737 Max 8 och andra flygplanssystem.
Boeings vd säger att företaget nu har kännedom om att de två krascherna i Indonesien och Etiopien orsakats av en ”serie händelser”. Gemensamt för de båda olyckorna var att det digitaliserade nödsystemet Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), som fanns i planen, aktiverades felaktigt.
Drar ner på produktionen
Produktionen kommer att dras ner från 52 till 42 i månaden, för att fokusera på att se över systemen.
Totalt har Boeing levererat färre än 400 Max-plan, men de har mer än 4 600 väntande beställningar. Företaget hade hoppats kunna öka den månatliga produktionen till 57 plan i månaden.
Minskningen av produktionen kommer inte innebära uppsägning av personal, enligt Boeing.
Boeings aktie föll med omkring en procent i USA-handeln efter beskedet på fredagen.
Fakta: Boeing 737 Max 8
Amerikanska Boeings flygplansmodell 737 Max 8 används för kort- och medeldistansflygningar. Modellen är en utveckling av världens vanligaste passagerarflygplan 737 och anses vara världens mest tekniskt avancerade trafikflygplan.
Sedan lanseringen 2017 har över 5 000 exemplar beställts och omkring 370 levererats världen över.
Det som främst skiljer den aktuella modellen från andra flygplan är det digitaliserade nödsystemet, kallat Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).
Nödsystemet, som ingår i planets styrsystem, är ett slags hjälpsystem som träder in och tar över styrningen när det får signaler om att planet har för låg fart – om piloterna inte kvitterar, det vill säga följer checklistan som finns. Nödsystemet sänker då planets nos automatiskt så att flygplanet sjunker och farten ökar.
Källa: TT