– Det här kommer att påverka vårt sätt att leva. Oväsendet, dammet och de förstör bergen och skogarna, ekosystemen och djurlivet. Det här för inget gott med sig för oss, säger lantbrukaren Nelson Gomes.
EU-kommissionen bedömer att efterfrågan på litium kommer öka dramatiskt på grund av elbilar och ökat behov av energiförvaring. Det kommer behövas upp till 18 gånger mer jämfört med idag 2030, och 60 gånger mer 2050, när unionen ska vara koldioxidneutral.
Bara början
Portugal är Europas ledande litiumproducent redan idag, men står bara för mindre än två procent av den globala produktionen. Geologen Alexandre Lima vid universitetet i Porto forskar på litium.
– Fynden vi sett i Portugal är väldigt stora och vi tror att det bara är början, säger han.
Trots lokalbefolkningens oro tror han på projektet.
– Jag tror att de positiva följderna är bättre och viktigare än de negativa följderna. Men jag förstår rädslan folk känner. Tänker man på gammaldags gruvbrytning finns många avskräckande exempel.
”Gruvan ska drivas ansvarsfullt”
EU-kommissionen bedömer att litium kan bli en bristvara och att EU behöver göra sig mindre beroende av omvärlden. Här kommer Portugal spela en stor roll, är tanken.
– 2025 kanske vi kan tillgodose behoven för nio procent av Europas elfordon, säger David Archer, vd för det brittiska bolaget Savannah resources som driver projektet.
Han menar att lokalbefolkningen snarare kommer gynnas av projektet, som ska skapa jobb och tillväxt.
– Vår gruva ska drivas ansvarsfullt enligt mycket strikta europeiska och nationella regler. Givetvis får det fantastiska ekonomiska och sociala effekter för lokalbefolkningen.
”Försämrad livskvalité”
–Det där är ren lögn. Det som är bra för oss är att fortsätta vårt sätt att leva och producera våra produkter, säger Nelson Gomes.
Hans fru Aida Fernandes fyller i:
– Jag tycker att folk som vill köpa elbilar ska tänka på att för att de ska ha en sådan bil så kommer berg att förstöras, vattendrag försvinna och folk kommer att få sin livskvalitet kraftigt försämrad på grund av det.