Januari 2017: USA:s underrättelsetjänst presenterar en rapport där de slår fast att Rysslands president Vladimir Putin under 2016 ska ha ”beordrat” fram en kampanj för att försöka påverka utgången i det amerikanska presidentvalet. Ryssland ska bland annat ha genomfört cyberattacker men också agerat i sociala medier.
Mars 2017: Underrättelseutskottet i USA:s representanthus startar en egen utredning av Rysslands inverkan på valet. Sedan tidigare driver även den amerikanska senatens underrättelseutskott en utredning i frågan.
30 juni 2017: I Tysklands godkänns en lag som gör det möjligt att bötfälla de sociala medier som inte agerar tillräckligt snabbt för att radera brottsliga och hat- och hotfulla kommentarer och inlägg på sina plattformar.
27 juli: Det framkommer uppgifter om att den ryska underrättelsetjänsten skapade fejkprofiler på Facebook för att spionera på den franske presidenten Emmanuel Macrons medarbetare inför det franska valet. Uppgifterna kommer från amerikanska kongressmän som talat anonymt med nyhetsbyrån Reuters.
6 september 2017: Det framkommer att Facebook sålde annonser till en rysk så kallad ”trollfabrik” under det amerikanska valet. Uppgifterna presenteras av företaget i samband med en utfrågning i kongressen och offentliggjordes sedan i ett blogginlägg från Facebooks säkerhetschef.
17 september: Tyska säkerhetspolisen varnar för försök från framförallt Ryssland att påverka valkampanjen i landet.
20 september: Inför valet i Tyskland inleder journalister och Facebook ett samarbete för att försöka stoppa spridningen av falska nyheter, så kallade fake news.
21 september: Facebooks VD Mark Zuckerberg meddelar att företaget kommer att ge den amerikanska kongressens utredare cirka 3.000 politiska annonser som en rysk så kallad ”trollfabrik” producerade och publicerade i det sociala nätverket. Zuckerberg säger också att Facebook ska öka transparensen och göra det svårare att utnyttja nätverket i politiska syften.
29 september: Twitter berättar att det statligt ägda ryska tv-bolaget RT ska ha köpt tusentals sponsrade inlägg på mikrobloggen inför presidentvalet. Också den informationen presenteras efter att representanter för företaget träffat utredare från den amerikanska kongressen.
Flera stora IT-företag kallas nu till utfrågning i den amerikanska kongressens underrättelseutskott.