I början av augusti dödades 190 personer och en kvarts miljon människor blev hemlösa när en av världshistoriens kraftigaste explosioner skakade Beirut.
Explosionen hade sitt epicentrum i Beiruts hamn, som är en livlina för Libanon eftersom landet importerar 85 procent av all mat. Det mesta brukade komma via hamnen. Men trots katastrofen som ödelade stora delar av staden har trafiken återupptagits.
”Måste hitta lösning”
Hamnarbetaren Mohammed Rizk pekar mot ett containerfartyg ute på havet.
– Så snart ett skepp kommer in börjar vi lossa containrarna och lasta dem ombord på lastbilarna här, säger han.
Några hundra meter bort reser sig ruinerna av landets enda vetesilo. Många Beirutbor tackar silon för sina liv eftersom den dämpade tryckvågen när stora mängder högexplosivt ammoniumnitrat exploderade den 4 augusti. Intill ruinen gapar en 43 meter djup krater. Av hamnens magasinsbyggnader återstår bara stålskelett och grus. Förödelsen är svår att ta in.
Bassem El Kaissi är ny hamnchef efter att den tidigare chefen gripits i polisutredningen om explosionen. Han säger att importen av livsmedel i dagsläget fungerar, men han oroas av tanken på höstregnen.
– Vi måste finna en lösning så att vi kan skydda spannmålen. Kanske kan vi bygga tillfälliga magasin, säger han.
Mer sprängmedel hittades
Beiruts hamn är ökänd för den korruption som härskat här.
Trots varningar kunde 2750 ton ammoniumnitrat förvaras i hamnens magasin i åratal, fastän myndigheter och ansvariga politiker kände till faran. Så sent som i förra veckan upptäcktes 4 nya ton ammoniumnitrat i containrar i hamnen.
Hamnarbetaren Bassam Bohassan förlorade tre av sina kollegor i explosionen den 4 augusti. I flera dagar sökte han på sjukhusen för att hitta skadade arbetskamrater.
– Katastrofen tog våra kollegors liv och det påverkade oss alla. Vi var som bröder. Men vi vill ändå fortsätta arbetet här, det är viktigt för att livet ska gå vidare, säger han.