Industrijätten Metas köp av tjänsten Giphy, känd för sitt bibliotek av gif:ar och videos, ska upphävas. Det beslutar nu brittiska myndigheten CMA efter närmare ett och ett halvt års strid i rättssalen.
Giphy köptes av Meta, dåvarande Facebook, i maj 2020 för cirka 3,4 miljarder svenska kronor, men hann endast ägas av bolaget i några månader innan CMA beslutade att affären skulle upphävas. Anledningen? Myndigheten anser att köpet är skadligt för konkurrensen.
CMA: “Skyddar miljontals användare av sociala medier”
I samband med kravet publicerade CMA:s ordförande Stuart McIntosh ett offentligt uttalande där han starkt kritiserade köpets effekt för konkurrerande bolag på marknaden:
“Kopplingen mellan Facebook och Giphy har redan tagit bort en potentiell utmanare från reklammarknaden.”
Myndigheten skrev vidare att man genom att kräva att Facebook/Meta säljer Giphy “skyddar miljontals användare av sociala medier och främjar konkurrens och innovation inom digital reklam”.
Meta överklagade beslutet, men efter en ytterligare granskning slog myndigheten fast att kraven på försäljning skulle kvarstå.
Meta beordrade att betala 600 miljoner i vite
I oktober 2021 dömdes Meta till vite på motsvarande 600 miljoner kronor för att ha gått emot ett tidigare beslut från myndigheten att upphöra med integrationen av Giphy i Meta-organisationen tills konkurrensutredningen var färdig. Meta förlorade överklaganden i två domstolar men ignorerade trots detta domarna.
Efter CMA:s slutliga beslut nu i oktober 2022 har Meta intagit en mer ödmjuk ställning och säger att man respekterar det slutgiltiga beslutet.
“Vi kommer arbeta tätt med CMA för att avyttra Giphy,” skriver en talesperson hos Meta i ett uttalande.
”Vi är tacksamma mot Giphy-teamet under denna osäkra tid för deras verksamhet och önskar dem all framgång. Vi kommer att fortsätta att utvärdera möjligheter – inklusive förvärv – för att bidra med innovation och valmöjligheter till fler människor i Storbritannien och runt om i världen.”