Totalt 196 flygincidenter har registrerats i ryskt luftrum under 2023, enligt den ideella organisationen Aviation Safety Networks databas.
Det motsvarar en ökning med 25 procent jämfört med året innan, och 88 procent jämfört med 2019 innan pandemin.
Databasen inkluderar alla möjliga luftfarkoster – även ett par ukrainska plan och drönare som skjutits ned.
Men den säger ändå något om trenden i Ryssland, enligt flyganalytikern Jan Ohlsson som pekar på att runt 150 av fallen rör större ryska trafikplan.
– Flygsäkerheten kommer fortsätta försämras i Ryssland. Flygplan behöver många reservdelar under sitt liv och underhållet är oerhört viktigt, säger han.
Använder piratdelar
Sanktionerna har stoppat både reservdelar och allt underhållsstöd från flygplanstillverkarna i väst.
För att komma runt problemen skickas planen till Iran för underhåll, och man använder pirattillverkade eller insmugglade reservdelar.
– En hel del smuggelgods slinker igenom, men inte så att det räcker. Och så fort piratdelar har satts in blir planen helt värdelösa på andrahandsmarknaden. Där måste varenda mutter vara dokumenterad och av rätt kvalitet, säger Jan Ohlsson.
Riskerar liv
Resultatet blir att de ryska flygbolagen slarvar och riskerar passagerarnas liv, enligt Jan Ohlsson.
– Ett exempel är Aeroflot som utfärdat en order om att få undantag från att ha hjulbromsar på sina plan för att spara på däcken. Det är lika tokigt som det låter. De är desperata, säger han.
”Sanktionerna fungerar”
Dessutom blir det en stor ekonomisk påfrestning, enligt Jan Ohlsson.
– Aeroflot lovar till exempel att öppna nya linjer och plötsligt kan man inte det eftersom det inte finns tillräckligt många fungerande plan. Det kostar Ryssland enorma pengar att hålla det hela flytande. Sanktionerna fungerar, trafiksystemen är svåra att upprätthålla.
Se tre exempel på flygincidenter i klippet.
Rysslands flygindustri
- I april 2022 bestod Rysslands passagerarflygplansflotta av 1 287 plan, enligt ryska regeringen.
- Av dem var 700 leasade från företag utomlands
- När sanktionerna infördes vägrade Ryssland återlämna de leasade planen till ägarbolagen i väst
- Planen omregistrerades som ryska och flygbolagen i Ryssland fick därmed ta över underhållsansvaret