Estniske utredaren: Estonia krockade sannolikt med svensk ubåt

Uppdaterad
Publicerad

Margus Kurm, före detta statsåklagare och tidigare ordförande i den estniska regeringens utredning av Estoniakatastrofen, säger till estniska medier att M/S Estonia sannolikt kolliderade med en ubåt – en svensk.

– Det låter väldigt otroligt, säger Anders Björck, Sveriges dåvarande försvarsminister.

Ett tidigare okänt hål, fyra meter högt, har hittats på det sjunkna fartyget M/S Estonia.

Efter att ha sett de nya bilderna på det skadade skrovet slår Margus Kurm fast att Estonia med största sannolikhet krockade med en ubåt, säger han till den estniska tidningen Postimees.

Hemliga transporter

Han uppger att de nya uppgifterna tyder på att den svenska regeringen dolt sanningen och att det är troligt att det funnits en ”känslig försändelse” på fartyget som behövde bevakas. 2004 avslöjade Uppdrag Granskning att det hade skett hemliga transporter av militär utrustning ombord på Estonia.

Enligt Margus Kurm, som hävdar at Sverige vid tidpunkten hade militära övningar i området, bevakades Estonia troligen av en svensk ubåt.

– Det kan vara så att ubåten inte körde in i Estonia, utan att Estonia kom för nära ubåten, säger han till tidningen.

Margus Kurm deltar även i dokumentären”Estonia – fyndet som förändrar allt”, vars skapare kommit med de nya uppgifterna om skadorna på skrovet. 

Tidigare ministern: Sannolikt en ubåt

Margus Kurm har tidigare varit kritisk mot Sveriges, Finlands och Estlands slutgiltiga haverikommisionsrapport från 1997, som han tycker innehåller motsägelser, och har uppmanat till nya dykningar vid vraket.

Svenska Yle rapporterar samtidigt att Estlands tidigare försvarsminister, Enn Tupp, verksam då katastrofen inträffade, också tror att förlisningen orsakats av en krock med en ubåt, men pekar inte ut Sverige.

Björck: Skulle ha märkts

Anders Björck, Sveriges försvarsminister när Estonia förliste, avfärdar Kurms påstående.

– Hade det varit så hade vi omedelbart fått en rapport om det, och det skulle ha märkts, säger han i SVT:s Aktuellt.

Han betonar att skadorna på ubåten skulle ha varit framträdande, samt att det enbart fanns runt tolv ubåtar i drift vid tidpunkten.

– Det hade behövts en enorm mörkläggningsoperation om man gjort något sådant här och försökt dölja det, säger han.

Professorn: Kan ha uppstått när det sjönk

Enligt Olle Rutgersson, professor emeritus i skeppsteknik, kan skrovet ha skadats i samband med att det sjönk till botten – särskilt med tanke på att skadan upptäckts på den sida som låg neråt.

– Jag tyckte inte att det (hålet) såg ut som en ubåtsnos som stuckits in där. Jag tror mer på att något hände när fartyget sjönk, säger han.

Samtidigt menar han att det inte går att utesluta en kollision med ett annat fartyg kan ha ägt rum. Om låset till bogvisiret var skadat kan det ha lossnat i samband med en eventuell kollision.

Ny utredning

Tidigare på måndagen meddelade den estniska regeringen att landet kommer att genomföra en ny utredning av händelsen. Detta på ett sätt som inte kränker griftefriden på platsen.

Sveriges inrikesminister Mikael Damberg kommenterade tidigare att de tre berörda länderna kommit överens att gemensamt bedöma ny information – men vill inte ytterligare kommentera Kurms påståenden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.