Sedan i somras har den svenska regeringens linje varit att EU måste skärpa kraven ytterligare när det kommer till hur mycket koldioxidutsläppen ska minska för nya personbilar och mindre lastbilar. Europaparlamentet röstade nyligen för sänkta utsläpp med 40 procent fram till 2030, jämfört med förväntade nivåer år 2021.
På miljöministrarnas möte i Luxemburg under tisdagen, som kom att bli över 13 timmar långt, kunde man dock inte enas om ett lika ambitiöst mål. Istället presenterades en kompromiss, strax före midnatt.
”Miljöministrarna överens om ett 35 procentsmål för koldioxidutsläpp på standardbilar till 2030, 30 procent för mindre lastbilar” skriver @EU2018AT på Twitter – kontot är den officiella kanalen för Österrikes ordförandeskap i Europeiska rådet.
Surt för Sveriges miljöminister
Flera länders miljöministrar, däribland Sveriges representant på mötet Karolina Skog (MP), hade hoppats på mer.
– Sverige har i det förberedande arbetet sagt att vi bör sätta ett mål på 50 procent. Det är viktigt att vi inte hamnar på en lägre ambition än den som parlamentet antagit på 40 procent, sade hon inför mötet i en kommentar på Regeringens webbplats.
Innehållet i miljöminister Skogs kommentar i natt, efter mötet, innehöll således inga överraskningar:
– Jag är sammanfattningsvis besviken, säger hon till TT.
SVT Nyheters Europakorrespondent, Christoffer Wendick, konstaterar sent på tisdagskvällen att Skog inte är speciellt nöjd med den kompromiss EU-ministrarna enats om:
– På slutet var det rätt sura miner från miljöministrarna från Sverige, Irland och Danmark. De klagade över att den österrikiske ordföranden låtit vattna ur förslaget i detaljer när det mötte motstånd från Östeuropa, säger Wendick, och tillägger:
– Men Österrike visade samtidigt prov på det de lovat, att vara en brobyggare mellan öst och väst. Få ihop en kompromiss mellan de som vill mindre och de som vill mer.
Nya förhandlingar inleds direkt
Nästa steg i frågan om EU och utsläppskraven för personbilar blir förhandlingar mellan kommissionen, parlamentet och ministerrådet. Redan under onsdagen inleds förhandlingarna med Europaparlamentet, för att försöka jämka ihop de båda förslagen.
– Parlamentet har satt ett högre mål för CO2-minskningen på bilar, och kanske hoppas de besvikna länderna att parlamentet ska lyckas putta slutresultatet åt det mer ambitiösa hållet, säger SVT:s Christoffer Wendick.
Fakta: EU och bilutsläppen
EU-kommissionen hade föreslagit att koldioxidutsläpp från nya personbilar och lätta skåp- och lastbilar skulle minskas med 15 procent till 2025 och 30 procent till 2030, jämfört med 2021 års nivå.
EU-parlamentet har i sin tur redan röstat igenom en hårdare linje där man vill se 20 procents minskning 2025 och 40 procent år 2030.
Miljöministrarnas möte mynnade ut i en kompromiss, 35 procents minskning till 2030.
I förslagen ingår även målsättningar om hur stor del av marknaden som inom tidsperioden ska bestå av noll- och lågutsläppsfordon. Dessutom vill man ge olika former av incitament för tillverkning av lättare fordon.
Mötesresultatet i Luxemburg innebär att det nu ska hållas kompromissförhandlingar med EU-parlamentet.
(TT)