Tolv procent av all global handel passerar genom Röda havet och vidare genom Suezkanalen mot Europa. Nu skapar ökad oro i regionen förseningar när skepp måste ta en 14 dagars omväg runt Afrika.
– Vi har fartyg från Kina och Singapore som egentligen skulle kommit för två veckor sedan men som först kommer in på måndag, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklade på Göteborgs hamn.
Enligt honom har situationen för handeln förvärrats ytterligare sedan USA och Storbritannien attackerat mål i Jemen.
– Det är mycket längre till att situationen skulle lösa sig efter den senaste eskaleringen, säger Minnhagen.
Prisökning på 200 procent
Den längre frakttiden gör att fler fartyg måste vara i omlopp, något som ökat priset på internationell frakt.
Generellt har priset på sjöfrakt från Asien ökat med runt 200 procent sedan mitten på december, enligt Jacob Minnhagen.
– Det är stora förändringar. Viss frakt som kostade 1 000 dollar för en månad sedan kostar nu drygt 4 000 dollar, säger han.
”Kommer ta flera månader”
Jämfört med tidigare kriser, som när Suezkanalen 2021 blockerades av fraktfartyget Ever Given, menar Minnhagen att detta kommer påverka global handel under längre tid.
– Denna gång är det en mycket mer osäker situation som troligt kommer pågå mycket längre. Jag tror att det kommer ta flera månader innan man ens börjar funderar på att passera Röda havet igen.
Orsakar högre energipriser
Enligt Robert Bergqvist, seniorekonom på SEB, så är effekterna av oron ännu små på världsekonomin. Däremot så har attackerna fått kostnaden för energi att stiga.
– Oljepriset har gått upp med ungefär 3,5 procent, men i övrigt är det fortfarande ganska måttliga reaktioner om man tittar på räntor och börser, säger han och tillägger:
– Vi är beroende av handelsströmmen och energiexporten, och vi är sårbara.
Hör om hur situationen kring Röda havet påverkar konsumenter i videon.