Ett par hundra meter av Morandi-bron rasade i hamnstaden Genua i norra Italien på tisdagseftermiddagen och omkring 20 bilar föll ner. Flera personer har omkommit till följd av raset.
– Jag vet inte exakt vad som har hänt, men man borde ha upptäckt felet genom kontinuerliga inspektioner. Här i Sverige inspekterar man broarna minst en gång per år, säger Raid Karoumi, professor i byggvetenskap på Kungliga tekniska högskolan.
Skulle något liknande kunna hända i Sverige?
– Man ska aldrig säga aldrig, men Trafikverket har bra koll på broarna, så det är liten risk.
Raid Karoumi arbetar med ett projekt där broar utrustas med sensorer, så att man tidigt ska kunna upptäcka brister. Några få broar i Sverige är utrustade med den här tekniken, bland annat Lidingöbron och Essingebron i Stockholm.
– Sensorerna skickar hem data så att man kan ha koll på hur sprickor öppnar sig, eller om bron börjar svänga till exempel. Sensorerna har blivit billigare och med dem kan man upptäcka brister i tid. Det som hände i Italien hade inte behövt hända.
Hör experten berätta om brosensorer i klippet nedan.