Facebook, vars självbild under lång tid lutat sig mot tanken om att de gör världen till en bättre plats, får allt svårare att hålla fast vid sin änglalysande image – både internt och externt.
Tidningen New York Times avslöjar nu att medan Mark Zuckerberg begav sig ut på sin goodwill-turné i kölvattnet av Cambridge Analytica-skandalen, så ska en intensiv lobbykampanj enligt tidningen har pågått, styrd av Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg med ambitionen att tysta kritiker och skjuta skulden på andra företag.
För att göra detta anlitades den republikanska pr-firman Definers Public Affairs, vars aggressiva metoder bland annat gick ut på att sprida rykten att alla som kritiserat Facebook var finansmannen George Soros avlönade marionettfigurer.
Den ungersk-amerikanske miljardären Soros är centralföremål i en lång rad teorier och konspirationer, och fick i slutet av oktober en brevbomb skickad till sig.
”Vedervärdigt”
Patrick Gaspard, president i Soros-grundade stiftelsen Open Society Foundations, kallar enligt Financial Times Facebooks agerande för ”vedervärdigt” och ”farligt”
I ett direkt brev till Sheryl Sandberg skriver Gaspard att han är oerhört besviken över spridningen av konspirationer på Facebook:
”Att få reda på att ni aktivt spridit den här typen av förvrängda och perverterade påståenden är helt uppåt väggarna.”
Facebook har ännu inte bemött avslöjandet.