Under onsdagskvällen rapporterades det om den senaste i en lång rad av Facebookskandaler – enorma mängder användardata påträffades exponerat på offentliga Amazon cloud-servrar.
Detta har i allt större utsträckning varit den dominerande bilden av sociala medier-företaget, åtminstone sedan Cambridge Analytica-skandalen under våren 2018.
Nu går Facebook till motangrepp, och vill ändra sin negativa image.
De har betalat den stora brittiska dagstidningen The Daily Telegraph för att köra en lång serie av tech-positiva artiklar som de kallar ”Being human in the information age”. Artikelserien har rubriker av typen ”Varför har tech-rädsla dominerat historien?”, och ”Så har internet förändrat feminismen”, och har karaktären av nyhetsartikel eller krönika, och är markerade med en liten ”I samarbete med Facebook”-ruta under rubriken.
”Målet är att undervisa om Facebook”
Artiklarna målar upp Facebook som botemedlet på en lång rad problem och lyfter hur företaget själva menar att de bekämpar diverse problem så som nätmobbning.
”Detta har målet att undervisa och förbättra kunskapen om Facebooks projekt som har en positiv inverkan på människors liv”, skriver företagets presstalesperson Vicky Gomes till Business Insider.
Så kallad native advertising – reklam till exempel i form av nyhetsartiklar – har på senare tid blivit ett allt vanligare sätt att tjäna pengar för tidningar och andra mediaföretag. Formatet är dock inte okontroversiellt, och många anser att det riskerar att förvilla läsare då texterna till både form och innehåll liknar traditionella nyhetsartiklar, även om de är markerade som sponsrade.