Bilföretaget Tesla är ett av många företag som nu valt att etablera sig i Mexiko i stället för i Kina eller Indien. En ny fabrik planeras nu i staden Monterrey.
– De letade världen över efter den bästa platsen. Jag vet att vi konkurrerade med Kina, Indien, Indonesien, Taiwan, Nederländerna, Tyskland, Kanada, Colombia, USA. Men ingenting matchade deras krav bättre än Nuevo León, säger Samuel García.
Vanligare med Near-Shoring
I kontrast till så kallad ”offshoring” där företag förlägger sin produktion till den del av världen där det är billigast, vilket ofta varit Kina eller andra länder i Asien, så väljer nu många att snarare värdera närhet.
Fenomenet som kommit att kallas ”nearshoring” går ut på att produktionen ska läggas så nära konsumenterna som möjligt.
-Det började med handelskriget mellan Kina och USA som gjorde att många inte längre ville vara beroende av Kina. Och sen på det kom coronapandemin där det blev tydligt hur sårbara de långa globala produktionskedjorna var, säger SVT:s latinamerikakorrespondent Tigran Feiler.
”Finns infrastruktur och arbetskraft”
Orsakerna till att företag nu väljer just Mexiko när nästa fabrik ska etableras är flera.
– En orsak är fördelarna med närheten till USA, som fortfarande är världens största konsumtionsmarknad. Men sedan finns det också, särskilt i i norra Mexiko, en tradition av industritillverkning. Det finns infrastruktur och välutbildad arbetskraft samtidigt som lönerna är låga, säger Tigran Feiler.