Runt fem procent av all handel till havs passerar genom Panamakanalen.
Det gör fraktvägen som sedan 1999 fullt kontrolleras av Panama, då den överlämnades till landet av USA, till en en av världens viktigaste infrastrukturer.
Samtidigt har det skett något i USA:s syn på kanalen, och framförallt kring vem som ska kontrollera trafiken där hälften av alla fartyg är på väg till eller från USA.
Trump kräver amerikansk kontroll
Efter att Donald Trump tillträdde som president har han krävt att Panamakanalen återgår under amerikansk kontroll, och har inte uteslutit att ekonomiska eller militära åtgärder kan ligga på bordet för att få det att hända.
– Det har förvånat oss att ett land som vi ser som en vän kommer med uttalanden och hot om att de ska återta kanalen, säger Panamas tidigare president Aristides Royo, som skötte förhandlingarna om kanalen på 90-talet, och som till i fjol var landets minister för kanalfrågor.
Panama har lämnat kinesiska projekt
Samtidigt har Trumps påtryckningar som riktat sig mot vad han kallar en ökad kinesisk kontroll i regionen gett effekt där Panama lämnat stora kinesiska infrastrukturprojekt kring kanalen.
Om det räcker för att stilla Trumps krav är osäkert men enligt Aristides Royo är Panamas inställning till kanalen obestridligt.
– Att Panama skulle ge upp rätten till sin kanal är helt otänkbart med tanke på vår historia, säger han till SVT:s Latinamerika korrespondent Tigran Feiler.