När den före detta sjökaptenen Boris Prokosjev fick ett mejl om Rhosus, skeppet han 2013 hade fört till Libanon, trodde han att det handlade om lönen han aldrig fick för jobbet. Istället berättade en journalist för honom att mycket tyder på att det var ammoniumnitratet som fanns ombord som hade exploderat i Beirut i tisdags.
– Jag förstod ingenting, säger Boris Prokosjev till nyhetsbyrån AP.
Rhosus skulle ta 2 750 ton ammoniumnitrat från Georgien till Moçambique där företaget Fábrica de Explosivos de Moçambique skulle ta emot det. Moçambique importerar ammoniumnitrat för konstgödning och arbete i dagbrott.
Fast i nästan ett år
Rhosus ryske ägare köpte båten 2012 och fick en miljon dollar för transporten, men han var skuldsatt och hoppades tjäna extrapengar i Libanon. Boris Prokosjev anslöt sig till besättningen 2013.
I Beirut skulle Rhosus ta emot tung utrustning, men lasten visade sig vara för tung och besättningen vägrade ta den ombord. Skeppet beslagtogs av libanesiska myndigheter för uteblivna hamnavgifter och förblev kvar.
Besättningen blev också kvar ombord – i nästan ett år. De fick inte lämna skeppet på grund av migrationslagar. Enligt Prokosjev betalade aldrig ägaren varken besättningens löner eller hamnavgifterna.
För farligt för besättningen
2014 fick de till slut lämna Rhosus och Libanon, efter att jurister argumenterat för att lasten var farlig och försatte besättningen i livsfara. När besättningen gett sig av flyttades lasten till en av lagerlokalerna, där det exploderade i tisdags och dödade över 150 människor.
– Det är väldigt hemskt att människor dog, de hade inget med saken att göra. Och jag förstod att det är Libanons regering som har orsakat den här situationen, säger Boris Prokosjev.