Här är nya funktionen på Tiktok

Uppdaterad
Publicerad

Nu går Tiktok ut med en rad nya bildtext- och översättningsverktyg. Bland annat blir det möjligt att klipp på plattformen textas automatiskt, vilket innebär att användare inte längre behöver förlita sig på att innehållsskaparen själv aktiverar funktionen.

– Jag tror att det är rätt riktning att gå, säger Hajan Jabar som har en hörselskada.

Automatiserad textning har sedan flera år tillbaka varit tillgängligt på till exempel Youtube och på senare tid även på Instagram stories för ett begränsat antal länder. Nu har funktionen rullats ut på Tiktok – men skillnaden är att textningen inte behöver aktiveras av den som laddar upp innehåll. Det kommer att finnas där per automatik och användare kan välja om det ska vara synligt eller inte när man tittar på klippen.

Verktygen är, som på Instagram, än så länge bara tillgängliga i vissa länder.

Ökad tillgänglighet

Tanken är att öka tillgängligheten för fler att ta del av innehåll, som exempelvis döva och hörselskadade, men också för dem som väljer att konsumera video utan ljud – något som Hajan Jabar, som är hörselskadad, tycker är positivt:

– Alla ska kunna ta del av sociala medier, säger hon.

Är det sent att komma med dessa funktioner först nu?

– Jag tycker inte att det är för sent, jag tycker dock att det är sjukt att det aldrig prioriteras vid lansering. Att det liksom inte bara finns där från början, säger Hajan Jabar.

Tiktok svarar i ett mejl till SVT Nyheter att man inte vet när funktionen kommer till Sverige, men att man hoppas på att lansera funktionen på fler språk de närmsta månaderna.

Se när Hajan Jabar visar exempel på hur det kan se ut i klippet ovan.

SPRÅKEN SOM STÖDS

De nya bildtext- och översättningsverktygen kommer till en början att finnas tillgängliga i ett visst antal länder med språk som:

  • engelska
  • portugisiska
  • indonesiska
  • italienska
  • koreanska
  • mandarin
  • spanska
  • turkiska

Källa: Tiktok

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.