Utsätts för extremt lidande vid djurtransport – trots EU:s regler

Uppdaterad
Publicerad

Videoupptagningar visar hur djur som fraktas från EU till Turkiet för halalslakt utsätts för extremt lidande som strider mot EU:s regler för djurtransporter. Kreatur lastas på överfulla lastbilsflak, utan vare sig mat eller vatten i 40 gradig värme. En film visar kor som kejsarsnittas vid gränsen och får halsen avskuren utan bedövning.

Under fem år har djurrättsorganisationen Eyes on Animals granskat gränskontrollerna mellan Bulgarien och Turkiet. Deras undersökning visar att 70 procent av djurtransporterna till Turkiet från Europa strider mot EU:s regler.

Enligt uppgifter till SVT Nyheter stod det vid ett tillfälle 85 överlastade bilar och väntade vid gränsen till Turkiet. Vissa står upp till en vecka i väntan på pappersexercisen, vilket gör att kor tvingas kalva där. De släpas ut för att kejsarsnittas utan bedövning för att sedan få halsen avskuren.

DJURTRANSPORTER I EUROPA

Djurhållningsregler nonchaleras

En del av bilarna vid gränsen till Turkiet har åkt över 400 mil från olika EU-länder. Videos från flaken visar på hur då alla tänkbara djurhållningsregler nonchaleras. Döda djur ligger i stora gödselmängder och andra djur slickar desperat på stålkonstruktioner för att allt vatten och all mat är slut sedan länge.

Det är många EU-länder som är inblandade genom leveranser av slaktdjur till Turkiet. Djuren halalslaktas i Turkiet och kommer sedan tillbaka som charkprodukter i butiker i bland annat Tyskland, Frankrike, Nederländerna och Österrike Totalt har man upptäckt 13 EU-länder som inte följer EU:s regler.

Vill att Sverige tar ett större ansvar

Sverige har inte exporterat kreatur till Turkiet sedan 2012 men från Sveriges veterinärförbund menar man att vi ändå har ett stort ansvar och har nu skrivit till landsbygdsministern Sven-Erik Bucht.

– Vi vädjar och uppmanar honom att ta upp den här diskussionen om tillsyn och kontroll av djurtransporterna, säger veterinären Johan Beck-Friis som även är chefredaktör för Svensk veterinärtidning.

Kommer även till Sverige

Det är inte bara från veterinärhåll som kritiken är massiv. Även bondeorganisationen LRF reagerar starkt och eftersöker ett större konsumentansvar.

– Det är klart att jakten på en billig varukorg är motorn till den här typen av hantering. Tyvärr är det så att produkter som har kommit den här vägen som vi ser i filmen även kommer till Sverige. Så det är jätteviktigt vad man handlar för någonting, säger David Pettersson, vice ordförande för LRF Östergötland.

”EU bär ett stort ansvar”

David Pettersson från LRF tycker även att EU borde göra mer i den här frågan.

– Det här får inte fortsätta. Jag tycker att det är EU som bär ett stort ansvar för att se till vad som händer med våra djur när de försvinner ut ur EU.

EU:s regler om djurskydd

  • Djuren ska vara i sådant skick att de klarar av att transporteras. Skadade djur får inte transporteras.
  • Under transport ska djur kunna stå naturligt, ha god ventilation och ha bra utrymme.
  • De som hanterar djuren under transporten ska ha passande utbildning eller erfarenhet.
  • Djuren ska få vatten och vila under transporten.
  • Reglerna för transporttidens längd skiljer sig åt mellan olika djurr. Vuxna svin och tama hästdjur får till exempel transporteras högst 24 timmar i sträck under förutsättning att de får vatten och foder.
  • Djuren ska få tillsyn regelbundet, mat i tillräcklig mängd och de får inte hindras i sitt naturliga beteende.
  • Djur ska bedövas före slakt, men undantag får göras för så kallade rituella slaktmetoder, till exempel halal och kosher.
  • I Sverige måste alla djur bedövas före slakt, oavsett slaktmetod och Sverige har hårdare krav inom många områden.

Källa: EU-upplysningen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

DJURTRANSPORTER I EUROPA

Mer i ämnet