Det som EU-kommissionen väntas presentera senare i veckan är en uppdaterad version av den uppförandekod om desinformation för techbolagen som infördes 2018. Plattformar, annonsörer och andra aktörer har fram tills nu följt koden på frivillig basis, men nu väntar tuffare tag från EU.
Den uppdaterade versionen ställer mer ingående krav på techbolagen och innebär dryga böter för den som bryter mot reglerna. Uppförandekoden kopplas ihop med det kommande lagpaketet digital services act (DSA), med bötesbelopp på upp till sex procent av bolagets globala omsättning.
Enligt Financial Times har 30 aktörer skrivit under det nya regelverket – däribland jättar som Facebook, Twitter, Google, Microsoft och Tiktok.
Faktagranskare och transparens
Den exakta omfattningen av den nya uppförandekoden är ännu inte känd. Men en del handlar om vilka verktyg bolagen använder för att motverka desinformation, skriver Financial Times. I och med de nya reglerna förbinder sig bolagen bland annat att utveckla samarbeten med oberoende faktagranskare. Innehåll som granskats ska sedan märkas med ”indikatorer om trovärdighet”.
Därtill vill EU att bolagen blir mer transparenta. Enligt regelverket måste de bland annat delge hur många fake-konton som tas bort, vilka AI-hjälpmedel som används i arbetet och hur många moderatorer som granskar plattformarnas innehåll. Siffrorna ska enligt regelverket delges land för land, något som tidigare motarbetats av techbolagen.