”En stor milstolpe för EU-medborgare”, skriver inremarknadskommissionären Thierry Breton på Twitter.
EU-kommissionen, ministerrådet och Europaparlamentet har nu diskuterat klart och enats om formuleringarna i digital services act (DSA).
Lagen är tänkt att innebära en ny verklighet inom unionen vad gäller bland annat hatiskt eller olagligt innehåll på sociala medier, riktad annonsering och hämndporr.
Kort och gott kommer EU kunna sätta större tryck på företag som Facebook, Google, Twitter, Instagram och Snapchat och hålla dem ansvariga för innehållet på deras plattformar på ett helt nytt sätt. EU-topparna har upprepade gånger påpekat att den nya lagen är till för att skydda privatpersoner mot stora techjättar.
”Vilda västern”
Det som är tillåtet i vardagliga livet kommer att vara tillåtet på internet, men det som är förbjudet i vardagen kommer även att vara förbjudet online, sade inremarknadskommissionären Thierry Breton tidigare i år och passade i samma veva på att kalla nätet för ”vilda västern”.
Bolag som bryter mot reglerna kan komma att tvingas böta upp till sex procent av sina globala årsinkomster.
Även företagens interna maskineri, deras algoritmer, måste bli mer transparenta och tillgängliga för att komma i linje med den nya EU-lagen.
Parallellt med DSA finns förslaget DMA (digital markets act) vars mål är att reglera marknaden och tvinga de stora nätaktörerna (Apple, Meta, Google, Amazon och fler) att ge rättvisa villkor för andra företag och konsumenter som använder deras tjänster.
Fakta: Tvåfrontsattack av EU
EU-kommissionen lade i december 2020 fram förslag på två nya digitala lagar: om digitala tjänster (DSA) och digitala marknader (DMA).
Förenklat kan DSA liknas vid spelregler för det som händer på de digitala plattformarna medan DMA ses som ett regelverk för hur de största plattformarna, så kallade grindvakter, konkurrerar med andra mindre aktörer inom sitt specifika område.
I DSA ingår skärpta krav på att plattformar agerar mot illegalt innehåll och även hantering av illegala varor. Även sådant som riktad reklam och insamling av personlig data berörs. Digitala samordnare i medlemsländerna får en övervakande roll för att se till att plattformarna agerar.
DMA innebär något förenklat att användare måste kunna få välja vilka tjänster de vill, oavsett plattform. I praktiken skulle en Iphone-användare då exempelvis kunna installera appar utanför Apples appbutik.
För att omfattas av DMA krävs bland annat att ett företag erbjuder en ”kärntjänst” (webbläsare, meddelandetjänst eller socialt nätverk) på en plattform och att de har 45 miljoner EU-användare per månad.