– Det digitala, de stora plattformarna, är ofta i laglöst land. Man beter sig lite hur som helst. Det kan inte fortsätta så, säger EU-kommissionär Thierry Breton till SVT.
EU-kommissionens lagpaket handlar dels om digitala marknader där man förändrar konkurrenslagstiftningen med hårdare krav för stora techbolag än små utmanare.
Den andra delen handlar om digitala tjänster såsom sociala medier, som bland annat ska bli mer öppna med hur deras nyhetsflöden programmeras.
Svårt att enas om nya lagarna
I EU-parlamentets ansvariga utskott har omröstningen skjutits upp till tidigast december. De har inte kunnat enas om utformningen.
– Just det går lite trögt eftersom andra politiska partier tycker att vi från EU:s håll ska förbjuda riktad annonsering och hårdare reglera algoritmer, berättar Arba Kokalari (M), partigruppen EPP:s förhandlare för lagstiftningen i Ekonomibyrån.
En central del i lagförslaget handlar om det EU-kommissionen kallar ”gatekeepers”, ett fåtal bolag som har en stark ekonomisk position.
Google: Får andra klassens verktyg
De måste lyda under särskilda regler som exempelvis hindrar dem från att använda data från sin huvudtjänst för att göra kringprodukter mer attraktiva. Tanken är att det ska underlätta konkurrens från uppstickare.
– Vi skulle inte längre få koppla ihop sökresultat med data från vår karttjänst, vi är rädda för att européer får en andra klassens verktyg genom den här regleringen, menar Googles Europachef Matt Brittin.
Kritiker menar att EU går i fronten för att reglera ”Big Tech” bara för att Europa saknar egna stora techbolag som skulle beröras av lagstiftningen
- Det är fel. Det här är inte riktat mot amerikanerna, det är inte riktat mot någon specifik spelare, det handlar om att bolag som är av en viss storlek måste acceptera att vi nu inrättar en del regler, svarar Thierry Breton.
Missa inte hela Ekonomibyrån: Så tuktas en techjätte på SVT Play.