Visselblåsaren Frances Haugen anklagar Facebook för att plattformens algoritmer styrs av hat och desinformation.
Ju mer du reagerar på något, desto mer av den sortens inlägg dyker upp i ditt flöde. Stort engagemang säljer fler annonser, och skadligt innehåll engagerar mest.
I dag vittnade hon inför Europaparlamentet.
Där utformas just nu en ny lagstiftning som ska stoppa det som Haugen och andra visselblåsare pekar på; den inbyggda konflikten mellan plattformarnas affärsmodeller och användarnas intressen.
Ny lag ska reglera techbolagen
I december förra året presenterade EU-kommissionen två stora lagpaket som ska reglera techbolagen i Europa. Bland förslagen ingår krav på ökad transparens hos plattformarna, som skulle behöva ge insyn i hur algoritmerna bakom flödet fungerar.
”Vi behöver reglera hela systemet som främjar desinformation och våld framför sakligt innehåll – och det behöver verkställas effektivt”, skriver utskottet som behandlar lagförslagen i ett pressmeddelande inför Haugens vittnesmål i parlamentet.
Enligt Facebooks chef för public policy i Sverige och Finland är de positivt inställda till att öka transparensen.
– Det bidar till ökat ansvarstagande, säger Janne Elvelid i Ekonomibyrån.
”Vore problematiskt”
Men utformningen av lagen debatteras fortfarande i parlamentet och åsikterna gällande hur öppna bolagen måste vara skiljer sig åt. Det förs också diskussioner om att begränsa riktad reklam och rekommenderade inlägg.
Det vore problematiskt, menar Janne Elvelid.
– Skälet att tjänsterna kan erbjudas gratis är på grund av att vi får intäkter från annonser, det skulle påverka affärsmodellen jättemycket.
Om lagen går igenom skulle det kunna innebära ett paradigmskifte för techbolagen, om EU får insyn i information som tidigare bara sipprat ut genom visselblåsare.