Materialet har beskrivits som en potentiell gamechanger när det gäller klimatavtrycket från cement, och H&M Groups innovationslabb samarbetar nu med Ginger Krieg Dosiers amerikanska företag för att utveckla klimatsmarta butiksgolv. Med nära 5 000 butiker i världen på vardera runt 2 000 kvadratmeter är koncernens klimatavtryck betydande.
– För att vi ska kunna uppnå vårt mål om att vara klimatpositiva 2040, så måste vi hjälpa till att snabba på de tekniker som kan hjälpa oss att nå dit, säger Mattias Bodin, ansvarig på H&M Group Innovation lab.
Det är framför allt när man bränner kalksten vid höga temperaturer för att binda cement som den blir klimatovänlig – cementtillverkning bidrar till 8 procent av världens koldioxidutsläpp.
– Jag studerade cement noga, och hittade svaret i naturens eget sätt att forma mycket hårda material, som koraller och snäckor genom karbonisering, utan att bryta och bränna kalksten, säger Ginger Krieg Dosier.
Hennes innovation är att odla en slags biocement – i nära rumstemperatur och med hjälp av bakterier – utan kalksten, och potentiellt utan utsläpp. Ett material som har visat sig vara starkare än cement.
– Det kan också binda ännu mer koldioxid och minska klimatavtrycket ytterligare. Vi är bara i början av att förstå dess fulla potential.
Odlar åt amerikanska flygvapnet
Biomason har 90 anställda i 50 olika discipliner och forskning och utveckling går snabbt. De odlar landningsplattor i otillgängliga områden åt amerikanska flygvapnet, och bygger och lagar strukturer under vatten med marinen. Nu ska Danmarks ledande betongtillverkare IBF tillverka företagets biocementplattor.
Om två år säger Ginger Krieg Dosier att de ska ha en färdig mix att gjuta husgrunder med. Målet är skyhögt.
– Vi vill ta bort 25 procent av koldioxidutsläppen från världens betongtillverkning till 2030. Därför kan vi inte vila. Vi behöver hundratals, kanske tusentals fabriker för att klara det. Och starka samarbetspartners som H&M och danska IBF i Skandinavien.
Få de viktigaste klimatnyheterna i mejlen – prenumerera på nyhetsbrevet.