Men när influencern Peg Parnevik besökte Utrikesbyrån är hon tydlig, vi kommer inte få se henne i politiken trots hennes stora plattform.
– Absolut inte, att ha en plattform och att vara politiker är olika saker. Politik ska vara tråkigt, det ska vara traditionellt, inte en reality show, säger hon.
Men Richard Herrey (M), politiker och artist, valde en annan väg.
– Jag har alltid haft ett politiskt intresse. Men på senare år har jag tänkt att jag vill pröva det här innan jag blir för gammal.
Trump och reality tv
Donald Trump må inte ha varit den förste kändisen att bli president i USA, men han satte onekligen sin reality tv-osande prägel på ämbetet. Och hans bakgrund som galjonsfigur för affärsorienterade dokusåpan The Apprentice var, enligt tidigare medarbetare, del i att han vann valet 2016.
Programmet var designat för att få Donald att verka framgångsrik, förmögen och beslutsam – egenskaper han också ville framhäva som presidentkandidat. Det säger Randall Pinkett, som själv vann fjärde säsongen av The Apprentice.
– Det skapades en illusion, en image som absolut gagnade honom i valet, säger Pinkett i SVT:s Utrikesbyrån som denna vecka handlar om kändisars roll i politiken.
– Och jag beskriver det som har kommit från Vita huset som en dålig dokusåpa. Det är som att Donald tog med sig The Apprentice in i Ovala kontoret.
Folkets krav styr
Men Trump kan, enligt vissa bedömare, bara vara början. Kändisjournalisten och författaren Cooper Lawrence är själv övertygad om att fler kändisar kommer att ställa upp i framtida val. Inte för att stjärnorna själva strävar ditåt, utan för att folk kräver det av dem.
Utvecklingen är enligt henne allmänhetens, alltså vårt, eget fel.
– Vi har vänt oss till kändisar när saker har varit dåliga. Orkanen Katrina inträffade 2005 och då bad vi Oprah: snälla rädda oss, bygg hem åt oss. Varpå hon, Brad Pitt och Jon Bon Jovi klev fram, säger han.
– Så nästa logiska steg är att de kandiderar till höga poster.
Minns ”Oprah-effekten”
Hur mycket roll kändisar kan spela är omtvistat. Flera opinionsundersökningar pekar mot att folk är skeptiska till kändisar i politiken. Men just Oprah Winfrey har också gett upphov till ett välkänt uttryck på området – ”Oprah-effekten” – efter att hon 2008 gav Barack Obama sitt stöd vilket anses ha fått mätbar påverkan.
– Det finns gott om forskning och dara som visar att hon lyckades knuffa hundratusentals väljare i Obamas riktning. Hon hade aldrig heller gett någon sitt sitt stöd tidigare, säger Liz Plank, journalist och nyhetsankare på amerikanska Vox.
– Jag tror att de kraftigaste kändisstöden är de som överraskar.
Missa inte kvällens avsnitt av Utrikesbyrån som tar sig an kändisfaktorn i det amerikanska valet, och i politikens framtid. Se programmet här på SVT Play, eller 21.45 i SVT2.