Solcellsparken ”Nour” i Marockos öken är så stor att den syns från rymden. Att kliva omkring bland de gigantiska speglarna som riktade sina strålar mot ett torn, påminde om en science-fictionfilm. Marocko är på väg att bli en grön supermakt och via kablar under Medelhavet förser de Spanien, Portugal och Storbritannien med grön el. Skulle vi bebygga åtta procent av Saharas öken med solceller skulle det kunna förse hela världens energibehov.
Lokala elnät – en framtid
På Orkneyöarna producerar man 130 procent av sitt energibehov med hjälp av gröna energikällor. Det finns lokala smarta elnät, där hundra elbilar kan kommunicera med ägarnas bostäder och serva en tvättmaskin eller dator som behöver el.
Sådana lösningar intresserar bland annat länder i Afrika som inte räknar med att bygga nationella kraftnät utan istället smarta lokala elnät med sol- och vätgas som kraftkällor.
Häftigast var de väldiga tidvattenkraftverken som dag och natt skördar el ur de regelbundna tidvattensflödena. Där kände jag att framtiden blev synlig. Havet är ett gigantiskt energibatteri som kan förse oss med all den el vi behöver. Vågkraftverk, havsbaserad vindkraft och tidvattenkraftverk kommer att knytas samman med elkablar på havsbotten och sen ledas upp till land.
I Tyskland, som leder vindkraftsrevolutionen, står redan enorma parker till havs.
Med plånboken som incitament
Grannlandet Norge har kommit långt med att elektrifiera sin bilflotta. Om ett år kommer nybilsförsäljningen i Norge vara uppe i 100 procent bilar med sladd. Min kollega , techkorrespondenten Alexander Norén berättar att det som förbluffade honom när han åkte till Norge för att få förklaringen till elbilsboomen där var hur starka de ekonomiska incitamenten är, att det för många är en plånboksfråga att dumpa fossilbilen.
Men när han for till USA för att kolla hur långt borta som genombrottet för fossilt bränsle är upptäckte han att där saknas de ekonomiska incitamenten för att välja fossilfritt flygbränsle. Där får man nu i början betala det dubbla för biljetten. Bränslet är cirka 4-5 gånger dyrare om man ska flyga med grönt samvete. Vem bestämmer sig för att leda den utvecklingen och därmed förpassa ordet ” flygskam” till historiens skräpkammare?
Energifrihet och säkerhet
Både de amerikanska forskarna i Alexanders reportage och de gröna entreprenörerna jag mötte på Orkneyöarna säger samma sak; först den dag som politikerna bestämmer sig för att fullt ut beskatta koldioxidutsläppen så kan de gröna energikällorna konkurrera på likvärdiga villkor.
Att uppnå ”energifrihet” från Ryssland står högt på de flesta europeiska länders önskelistor. Därför var det många som häpnade över hur man kan sätta en extra ”jacka” i form av en extra fasad på miljonprogrammens höghus för att isolera dem bättre. I Nederländerna satsar man på stort på energieffektivisering i projektet ”Energisprånget” vilket sänkt elräkningen med sjuttio procent för hyresgästerna. Solceller på taket hjälper till.
Får inte trycka på pausknappen
Kanske kommer den gröna omställningen att snabbas på nu när den inte bara handlar om klimatet utan också om länders säkerhet? Men det kommer inte att ske av sig självt. På flera håll är den gröna omställningen pausad och fossila bränslen gör comeback. Kolgruvor hålls öppna längre än planerat och naturgas från USA korsar Atlanten i växande strömmar.
Men vi på SVT fortsätter att spana – och snart kommer Alexanders reportage om smarta elnät i Austin, Texas.
Fortsätt att följa vår jakt på Klimatlösningarna och tipsa gärna!