Kinesiska och ryska fartyg kommer inte att attackeras i Röda havet. Det beskedet kommer från de Iranstödda huthirebellerna. Samtidigt kommer beskedet att världens näst största fraktföretag, Maersk, stoppar sin trafik till några av de största hamnarna i Röda havet.
Rederierna tar normalt vägen från Asien förbi Jemen genom Suezkanalen. Men nu tvingas redarna styra sina fartyg längs den dyra, långa rutten förbi Afrika – en resa som är 10-14 dagar längre.
– Ingen vet den bortre gränsen för när den här konflikten är löst. Det gör att det kan pågå lång tid framöver, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs hamn.
Fraktpriserna skjuter i höjden
Utveckling är dramatisk, och det är också kostnadsökningen för sjöfrakterna. En 40-fotscontainer för transport mellan Shanghai och Rotterdam kostade i september drygt 1 000 dollar, och nu 4 900 dollar.
– Man kan bli beskjuten och bränder kan uppstå ombord. Det är där den stora risken ligger, säger Jacob Minnhagen.
I centrum för oron är kriget i Gaza. Men enormt mycket står på spel, med Iran och USA på olika sidor av konflikten, som sprider osäkerhet.
– Man har inte varit riktigt konsekvent i attackerna mot fartygen. Det är därför svårt att veta exakt vad de fokuserar på och hur de hittar sina ”offer”, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs hamn.