Nästan så långt man kan komma österut i Norrtäljeområdet laddar den norske klimat- och miljöministern batterierna inför det stundande norska valet. Efter många år i Sverige som generalsekreterare på IDEA (The International Institute for Democracy and Electoral Assistance) och med svensk fru spenderar han och familjen tid på somrarna i Sverige.
– Det blir lätt så och det är ett bra ställe att koppla av på, säger Vidar Helgesen.
När SVT stämmer träff för en intervju är det en solig dag präglad av intervjuer. Strax efter vår intervju är det på det igen och då med tysk radio. Men intervjuerna som Vidar Helgesen ger är ofta om samma ämne och ofta samma fråga; varför är Norge så bra med elbilar?
– Jag tror det är avgiftspolitiken som gör skillnaden. Vi har höga avgifter på bilar som utgångspunkt men inga avgifter på elbilar och det gör att fler och fler skaffar elbilar.
LÄS MER: Priset anledning till populär elbil i Norge
Tidig satsning
Satsningen på elbilar ligger en bra bit tillbaka i tiden. Till en början var det små bilar som Norge producerade själva och mål att få till en grönare transportpolitik i Norge. Med utvecklingen har Norge sett en snudd på explosionsartad utveckling och det är inte bara den norska statens förtjänst.
– Detta är en demonstration av synergieffekter mellan marknad, teknologi och politik. Vi har politiska ambitioner att få ned utsläppen.
Så den norska statens inblandning har varit nödvändig?
– Ja, det har den. Staten har haft en aktiv politik för det ska bli flera elbilar.
De avgifter som försvinner när man köper en elbil i Norge är många och har starkt bidragit till att fler köper en elbil. Men subventioner kan inte vara för evigt. Ju fler elbilar desto färre subventioner.
– Om tio år kommer elbilar vara så konkurrenskraftiga att norska staten inte längre kommer behöva subventionera men det har kostat en del.
Samtidigt som elbilsförsäljningen går framåt har man nu stött på problem i Norge. En av fördelarna med att köra elbil har varit att man har fått köra i taxi- och bussfälten. Men i och med att det blivit fler elbilar har det blivit trångt och kollektivtrafiken har lidit av det. Bussar har blivit sena och taxibilar kommer inte fram ordentligt. Därför ändrade man lagstiftningen och gjorde det till en samåkningsfil istället. Nu får du åka i taxi- och bussfälten med din elbil men då ska du ha minst en passagerare med dig. En samåkningsfil för miljön.
LÄS MER: Allt fler väljer att köpa en elbil
Höga mål
Den norska staten vill att man till 2025 inte ska sälja en enda ny bil som går på fossila bränslen. Den är ett högt ställt mål. Ett ambitiöst sådant som är fullt realistiskt, menar Vidar Helgesen.
– Om man ser till försäljningstalen hittills i år och de senaste årens explosionsartade försäljning för elbilar och sen blickar fram mot 2025 så är det realistiskt.
Det norska statsrådet tar själv upp att det måste fungera med elbilar i hela landet. Det är en knäckefråga. I Norge har man nu var femte kilometer på det stora vägarna en snabbladdare som man tankar bilen full med el på 20 minuter. Det är kritiskt för att få med hela landet på eltåget.
– Man måste ha infrastrukturen. Norge är ett land med befolkning i hela landet och ska vi få till att elbilen blir ett alternativ även där så måste infrastrukturen finnas på plats och det gäller även Sverige.