Foto: Yle

Nu bärgas M/S Amorella till hamn på Åland

Uppdaterad
Publicerad

Nu har Viking Lines M/S Amorella bärgats till Långnäs hamn på Åland, skriver Yle. Fartyget gick på grund utanför Åland i söndags med 207 passagerare ombord.

Amorella har sedan grundstötningen suttit fast i lerbotten vid ön Järsö i Ålands skärgård. Fartyget skulle vid lunchtid på onsdagen bogseras ut på djupare vatten där skadorna på skrovet skulle undersökas.

Men vid 12-tiden kom beskedet att bärgningen av det 3 700 ton tunga fartyget var tvungen att skjutas upp till senare på eftermiddagen.

Skrovet inspekterades

Enligt Radio Åland hade de förberedande åtgärderna för att dra loss Amorella från grundet helt enkelt tagit längre tid än man räknat med.

Men vid 14:30-tiden lyckades de tre bogserbåtarna, som funnits på plats ända sedan Amorella gick på grund, att dra loss färjan och påbörja bärgningen.

Strax efter klockan 15 hade man fått ut Amorella på så pass djupt vatten att man kunde påbörja inspektionen av skrovet.

Amorella har nått Åland

Planen var sedan att bogsera fartyget till hamnen i Långnäs där 41 lastbilar och 40 personbilar som står på Amorellas däck ska lastas av, skriver Yle. Det är en relativt kort sträcka som väntades ta runt 60 minuter.

Runt 19-tiden hade Amorella nått fram till Långnäs hamn, rapporterar Yle.

Fartyget ska senare tas vidare för reparation på varvet i Nådendal utanför Åbo.

Skador i botten

Dykare kunde i söndags konstatera att det finns flera skador i skrovet efter grundstötningen och en kollision med en isboj. Skadorna finns i det yttre skrovet, exakt hur stora de är vet man ännu inte.

– Man har sagt att det kan ta upp mot ett år innan man vet vad den här olyckan beror på. Om det var ett maskinellt fel eller ett mänskligt fel som gjorde att man gick på det första grundet, säger Ove Sjöblom.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.