Ny norsk lag mot retuscherade bilder i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Den nya lagen ska tvinga norska influencers att märka bilder som har retuscherats. Syftet: att minska spridningen av skeva kroppsideal.

– Det borde vara en självklarhet att reklam blir framställd på ett korrekt sätt, säger den norska influencern Martine Halvorsen.

Lagändringarna, som röstades igenom i norska stortinget för ett par veckor sedan, handlar om att retuscherade kroppsbilder som används i reklam måste innehålla en särskild markering. Det gäller även influencers som publicerar sponsrade inlägg.

– Väldigt många framställer en verklighet som inte finns. Jag tror att många som blir exponerade inte ens vet att det inte är på riktigt, säger Martine Halvorsen i SVT:s Morgonstudion.

”Skickar en signal”

Hon anser att hon som influencer har ett ansvar gentemot sina följare.

– Om jag skulle retuschera mina bilder skickar jag en signal till följarna att de inte duger som de är, säger Martine Halvorsen.

Enligt Norges barn- och familjeminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) ska de nya reglerna motverka kroppshets som sprids på sociala medier.

– Vi är angelägna om att barn och vuxna ska växa upp utan press på att förändra sin kropp för att duga. Vi vet att många känner kroppshets, lider av dålig självkänsla och möts av ouppnåeliga ideal i sociala medier och på tv, sa han till magasinet Minmote i våras.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.