Lagändringarna, som röstades igenom i norska stortinget för ett par veckor sedan, handlar om att retuscherade kroppsbilder som används i reklam måste innehålla en särskild markering. Det gäller även influencers som publicerar sponsrade inlägg.
– Väldigt många framställer en verklighet som inte finns. Jag tror att många som blir exponerade inte ens vet att det inte är på riktigt, säger Martine Halvorsen i SVT:s Morgonstudion.
”Skickar en signal”
Hon anser att hon som influencer har ett ansvar gentemot sina följare.
– Om jag skulle retuschera mina bilder skickar jag en signal till följarna att de inte duger som de är, säger Martine Halvorsen.
Enligt Norges barn- och familjeminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) ska de nya reglerna motverka kroppshets som sprids på sociala medier.
– Vi är angelägna om att barn och vuxna ska växa upp utan press på att förändra sin kropp för att duga. Vi vet att många känner kroppshets, lider av dålig självkänsla och möts av ouppnåeliga ideal i sociala medier och på tv, sa han till magasinet Minmote i våras.