En amerikansk advokatbyrå ska ha gett miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe i uppdrag att genomföra utsläppstester på Mercedes-Benz E bilar som är godkända i Euro 6 utsläppsklass.
Enligt DUH har Daimler installerat utrustning i vissa fordon som är olaglig. Dessa ska ha minskat den effektiva avgasreningen av fordonets katalysator.
Resultatet: de verkliga kväveoxidutsläppen när fordonet körs på vägen är upp till 500 procent över det lagstadgade gränsvärdet, uppger DUH på en presskonferens på fredagen.
Expertutlåtande
Organisationen hänvisar till ett expertutlåtande med tidigare okända sätt att med hjälp av mjukvara manipulera utsläppen från en Mercedes E-klassbil.
”Anledningen är lika enkel som cynisk. Det handlar om vinstmaximering på bekostnad av miljön och av stadsbornas hälsa”, säger DUH:s chef Jürgen Resch i pressmeddelandet.
Utlåtandet bygger på en genomgång av en Mercedes E350 byggd 2016, där mjukvaran på åtta tidigare okända sätt höll utsläppen nere i testmiljön. När mjukvaran för avgasreningen senare uppdaterades klarade bilen plötsligt inte längre gränsvärdena.
Enligt Axel Friedrich, miljö- och trafikexpert, visar det att företagens förklaringar inte stämmer.
– Den här bilen var tekniskt sett tillräckligt bra för att klara gränsvärdena, om den har rätt mjukvara. Så att det skulle handla om motorskydd eller något annat är tekniskt sett struntprat, säger han.
Hittills har Daimler AG förnekat att de använder olaglig utrustning i dieselbilar som säljs i Tyskland och Europa.
Volvo pekades ut
Det så kallade ”Dieselgate” drog i gång 2015 när det avslöjades att Volkswagen programmerat miljontals bilar så att de gav falska utsläppsresultat vid testning. Utöver Volkswagen har de senaste åren bland andra Daimler, Ford, Fiat, Renault och Peugeot pekats ut i dieselskandalen.
I januari i fjol anklagade DUH även Volvo Cars för medvetet avgasfusk, vilket företaget dock bestämt förnekat.
”Alla våra bilar är testade, certifierade och godkända enligt gällande regelverk och tekniken som används för avgasrening är standard i industrin och väl kända för myndigheter. Volvo Cars har aldrig använt några former av manipulation av tester”, skrev Volvos pressavdelning i en kommentar.
I ett mejl till SVT Nyheter skriver Daimler att de åtta inställningarna redan är kända och att de inte är otillåtna när det gäller avgasanordningar.
Fakta dieselgate
Redan 2014 visade forskare i USA att vissa VW-modeller släppte ut 40 gånger de tillåtna nivåerna av kväveoxid.
2015 erkände Volkswagen att 11 miljoner dieselbilar världen över utrustats med mjukvara som möjliggjorde fusket.
Avslöjandet har lett till en rad rättsprocesser och VW har senare fått betala mångmiljardbelopp i förlikningar och böter.
Utöver Volkswagen har även många andra biltillverkare på olika sätt dragits in eller pekats ut i skandalen, den så kallade ”dieselgate”.
Det gäller exempelvis Mercedes, Renault, Ford, BMW, Mazda, Fiat och Volvo Cars.
Källa: TT