Sökandet efter den över 40 år gamla ubåten koncentreras kring ett oljeutsläpp vid havsytan. Oljan upptäcktes i området för ubåtens senaste kända position i ytläge.
Det är dock oklart om oljan kommer från ubåten KRI Nanggala. Det kan tyda på att den har skadats. Det kan även vara en signal från besättningen, uppger Indonesiens marin på torsdagen.
Torpedövning
Den tysktillverkade dieseldrivna ubåten skulle genomföra vad som beskrivs som en skarp torpedövning, norr om ön Bali. Ubåten intog undervattensläge efter att den fått tillstånd att dyka. Den har därefter inte haft någon kontakt omvärlden.
Den anmäldes saknad efter att besättningen missat att svara på en schemalagd kontakt den med marinstaben. Kontakten skulle ha skett tidigt i onsdags morse, lokal tid.
– Förhoppningsvis kan vi rädda dem innan luften tar slut, sa amiral Yudo Margono som är stabschef för marinen.
Ubåtens luftreserv vid en ”blackout” är 74 timmar sade han. Det innebär att besättningen har tillräckligt med frisk luft till klockan 3 på lördagsmorgonen lokal tid, rapporterar nyhetsbyrån AP och Jakarta Post.
Amiralen sa att ubåten var i gott skick och stridsberedd.
Operativ sedan 1981
Den drygt 40 år gamla ubåten har genomgått vissa moderniseringar och blev operativ 1981.
Indonesien uppges ha skickat sex örlogsfartyg och en helikopter och har begärt stöd från Singapore och Australien. Indonesien saknar ubåtsräddningsfartyg.
FOI:s expert: ”Ser mörkt ut”
Ubåtsexpert Mats Nordin, överingenjör för marina system på Totalförsvarets forskningsinstitut, säger att sannolikheten är låg att besättningen är vid liv. En av de 53 människorna ombord uppges vara en hög befälhavare för Indonesiens ubåtsflotta.
– Det ser tyvärr ganska mörkt ut.
– Den har ingått i en övning i ett övningsområde. Om den inte har tagit sig till ytan är tyvärr risken ganska stor att den gått förlorad, säger han till SVT Nyheter.
Djupet är för stort för den här sortens ubåt. Den har sannolikt krossats av trycket då den sjönk, bedömer Nordin.
– De uppgifter jag har nu är att det är 700 meter djupt i det området som är aktuellt. Den här ubåten torde inte klara det djupet tyvärr. Då har den imploderat.
Han bedömer att ubåten tål maximalt 500 meters djup utan att implodera.