Ett SAS-flygplan står på Oslo flygplats. Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT

”Positivt att man pratar direkt” – medlaren om SAS och facket

Uppdaterad
Publicerad

900 SAS-piloter kan gå ut i strejk om inte flygbolaget och facket kommer överens om nytt kollektivavtal innan midnatt på fredag. Det efter att strejken blivit uppskjuten i 72 timmar. Den svenska medlaren Jan Sjölin ser dock positivt på att parterna nu sitter i samma rum och förhandlar.

– Det är positivt att man kan prata direkt, säger han till TT.

Om dagens förhandlingar resulterar i en strejk är ännu oklart, enligt den norska medlaren Mats Ruland.

– Jag vet inte än. Vi kommer att försöka allt vi kan de sista timmarna för att lösa detta. Och vi har inte gett upp även om det är svårt, säger han till norska TV2.

Norska pilotförbundet redo att låta SAS gå i konkurs

Det norska SAS-pilotförbundet uppger att man är beredd att låta det kosta. Så pass att SAS kan få gå i konkurs.

– Vi är upptryckta i ett hörn och har inga andra alternativ nu. Om företaget inte vill anamma den skandinaviska modellen anser vi att det är en aktör som inte har rätt att finnas, säger Roger Klokset, ledare för det norska SAS-pilotförbundet, till VG.

– Det är fullständigt absurda uttalanden som visar på en chockerande nonchalans, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör i SAS, till SVT.

Vid en strejk kan runt 30 000 passagerare per dag drabbas, enligt SAS. Parterna har varit förtegna om detaljer i förhandlingarna.

Näringsministern: ”vi följer situationen noga”

”Som aktieägare i SAS följer vi situationen noga” skriver Sveriges näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson i en kommentar till SVT. I övrigt ger han ingen ytterligare kommentar utan hänvisar till att det är ”arbetsmarknadens parter som ansvarar”.

FAKTA: DÄRFÖR KAN SAS-PILOTERNA GÅ UT I STREJK

Piloterna hos SAS hade varslat om strejk från och med den 29 juni eftersom parterna inte kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Enligt Svensk pilotförening handlar strejken om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.

Pilotfacket menar då att SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet då flygbolaget har anställt ersättare i stället för tidigare medarbetare.

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året men parterna har inte kunnat nå en uppgörelse. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet på mars.

Den 9 juni lämnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen har pågått sedan den 13 juni.

Källa: TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.