• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Boeing har uppmärksammat flygbolag som använder B787 Dreamliner om att strömbrytaren som används för att släcka motorbränder vid ett ”litet antal” tillfällen inte fungerat. Foto: Mic Smith/AP/TT

Piloter oroliga över säkerheten i Boeings Dreamliner-flotta

Publicerad

Flygplansjätten Boeing har varit i hetluften efter de två dödsolyckorna med modellen 737 Max 8. Nu riktas ny kritik mot ytterligare en modell, flaggskeppet B787 Dreamliner – som både piloter och företagets egna tekniker uttryckt oro över.

Boeing själva har medgett att brandsläckarens strömbrytare vid ett “litet antal” gånger inte fungerat, rapporterar The Guardian.

Det är piloter från brittiska flygbolag som uttryckt oro över säkerheten hos Boeings Dreamliner-flotta. Orsaken är att ett brandbekämpningssystem hos modellen visat sig kunna vara drabbat av ett funktionsfel, rapporterar The Guardian

Boeing har gått ut med ett meddelande till de flygbolag som flyger B787 Dreamliner där de varnar för att strömbrytaren som används för att släcka motorbränder vid ett “litet antal” tillfällen inte fungerat. Enligt företaget ska det röra sig om färre än en procent av strömbrytarna, skriver tidningen.

FAA: Inget flygförbud

Den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA har beslutat att inte ge modellen flygförbud. I stället har man utfärdat ett luftvärdighetsdirektiv, vilket är en tvingande åtgärd för att komma tillrätta med problemet.

-  I det här fallet förstod jag det som att man ska inspektera funktionen var trettionde dag, det är en åtgärd man tar till för att man ska hitta de strömbrytare som inte fungerar, säger Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör vid svenska Transportstyrelsen.

“Skulle behöva flyga med brinnande vinge tre timmar” 

Men flera av de piloter som faktiskt ska flyga planen inte är nöjda med beslutet, då de menar att både passagerarnas och besättningens säkerhet äventyras.

– Om det skulle vara en motorbrand på en transatlantisk flygning och planet hade en av de defekta strömbrytarna skulle vi behöva flyga med en brinnande vinge i upp till tre timmar, säger en pilot till Guardians systertidning The Observer.

”Tror de jobbar hårt för att hitta lösning”

Gunnar Ljungberg säger att han förstår att det kan vara extra känsligt när det kommer till säkerhetsfrågor kopplade till just Boeing efter dödsolyckorna med 737 Max 8, men att han inte tycker att den här bristen sticker ut anmärkningsvärt från andra som regelbundet rapporteras.

– Det är inte bra, men man gör en åtgärd. Det gör man kontinuerligt med alla flygplanstyper, om man tittar på alla direktiv som utfärdas från olika myndigheter så är det ett flertal.

Han menar också att direktivet är ett bevis på att FAA tar frågan på allvar.

– Jag tror att de jobbar hårt för att hitta en permanent lösning.

Anställda på Boeing har larmat om brister

Anställda på Boeings fabrik i delstaten South Carolina i USA har tidigare i år larmat om missförhållanden. I en granskning av New York Times visar både intervjuer med medarbetare och hundratals dokument på en företagskultur som riskerar att resultera i säkerhetsbrister.

Bland annat har kvarlämnade skräpdelar i planen och produktionsfel som inte anmäls uppdagats. Teknikern Joseph Clayton som arbetat med Dreamliner-modellen är en av dem som tidningen pratat med:

– Jag har sagt till min fru att jag aldrig kommer att flyga med den. Det är en fråga om säkerhet.

Norwegian och Tui är två av de bolag som har B787 i sin flygplansflotta. Tui har dock inte modellen i trafik i de nordiska länderna under sommarhalvåret.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.