SVT:s reporter håller i en Matrjosjka-docka. En Matrjosjka-docka står uppställd på ett bord. Den israeliska artisten Eden Golan uppträder.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Eurovisionfinalen i Malmö blev en del av det proryska trollnätverkets desinformationskampanj – så här går det till. Foto: Henrik Sköld/SVT, AFP

Lögnen om Eurovision spreds av proryska trollnätverk

Uppdaterad
Publicerad
SVT Verifierar ·

Ett proryskt trollnätverk ska lura journalister och faktagranskare att verifiera falska nyheter, med målet att distrahera dem och öka deras arbetsbörda.

SVT:s genomgång visar hur lögnerna planteras och spammas till ett stort antal konton – i en operation som fått namnet ”Matrjosjka” efter den ryska trädockan.

Matrjosjka-kampanjen avslöjades först av den anonyma ryska aktivistgruppen antibot4navalny, som kartlägger Kremls påverkansoperationer på X.

Så sprids lögnerna

Desinformationen sprids i form av videoklipp eller stillbilder med förfalskad avsändare, där man för det mesta imiterar olika mediehus.

SVT Verifierar

Den har ofta sitt ursprung i ryska propagandakanaler på Telegram, där den riktas mot en inhemsk publik. Därifrån delas den vidare av ett nätverk av falska konton på plattformen X, i kommentarsfält på konton som tillhör kampanjens måltavlor.

Här ber en Matrjosjka-bot den arabiska faktagranskande sajten Misbar att kontrollera en falsk nyhet. Två veckor senare svarar Misbar att de granskat tipset och konstaterat att graffitimålningen är falsk. Foto: X

Hundratals faktagranskare utsatta

Data från antibot4navalny, som SVT har analyserat, visar att åtminstone 557 konton har utsatts under kampanjens första fem månader. Majoriteten tillhör medier och faktagranskare. Under perioden blev svenska Källkritikbyrån utsatta fem gånger.

Huvudmålet är att de ska svälja lockbetet och ödsla tid på lögner som kan vara svåra att avslöja.

SVT har utifrån data analyserat vilka narrativ som är vanligast förekommande i desinformationen. Minst 102 unika falska nyheter har hittills spridits sedan kampanjen inleddes i september.

Antibot4navalny bedömer att påverkansoperationen är inne i sin experimentella fas, och har än så länge uppnått begränsad framgång jämfört med större kampanjer. Men aktiviteten kan skalas upp och bli ett större hot närmare EU-valet 9 juni.

Sverige utnyttjades av desinformationen

En av de falska nyheterna som spridits handlar om Eurovision. I en video påstås EBU ha sparkat 140 muslimska anställda, för att den israeliska sångerskan Eden Golan skulle känna sig trygg. I videon finns också ett fabricerat citat från SVT:s Eurovisionchef Ebba Adielsson, som används för att ge trovärdighet åt uppgiften.

– Vi tycker det är otroligt allvarligt att man sprider desinformation på det här sättet, både för SVT:s medarbetare men också för hela samhället, säger SVT:s kommunikationschef Hanna Dowling.

Om datan

Antibot4Navalny bevakar Matrjosjkakampanjen i realtid och loggar varje ny episod av desinformationsspridning. Inlägg hämtas från plattformen X.

Eftersom att X regelbundet stänger av falska konton kan det saknas data.

Vid vissa tillfällen har en enskild falsk nyhet spridits av botnätverket i flera varianter och format: stillbild och video. SVT har då räknat exemplet som en unik falsk nyhet.

Så arbetar vi på SVT Verifierar

SVT Verifierar kombinerar traditionell journalistik med analys av bilder, digitala fotspår och öppna källor för att verifiera uppgifter som sprids och skildra viktiga nyhetshändelser på djupet. Läs mer om hur vi arbetar på SVT Nyheter.

SVT Verifierar

Mer i ämnet