• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Shakir Waheib, en av de ledande gestalterna inom Isis, syns posera bredvid en brinnande bil i den irakiska Anbar-provinsen. Till höger: Bild ur den senaste rekryteringsvideon som organisationen lagt ut på Youtube.

Så värvar extremisterna anhängare på nätet

Uppdaterad
Publicerad

Extremistgruppen Isis har en väl utvecklad strategi för sociala medier. Deras twitterkampanjer och specialprogrammerade appar når tusentals anhängare.

De senaste veckorna har organisationen Isis, den Islamiska staten i Irak och Syrien, satt skräck i stora delar av Irak. Organisationen har tagit kontroll över flera städer, bland annat Iraks näst största stad Mosul, och närmar sig nu Bagdad. Senast i dag kom uppgifter om att rebeller från Isis intagit staden al-Qaim nära gränsen till Syrien och tagit kontroll över en gränsövergång.

Den militära offensiven följs av en intensiv aktivitet på sociala medier där appar, tweets och Youtube-filmer används för att sprida organisationens budskap.

Terroriströrelsen IS

Genom den specialkonstruerade appen ”Dawn of Glad Tidings” (ungefär De glada budskapens gryning) har den Isis lyckats undvika Twitters spamkontroll. På så sätt kunde man få en enorm spridning för en och samma tweet, skriver författaren och journalisten J.M. Berger, expert på terrororganisationers sociala medier-strategi, i en artikel i tidningen The Atlantic.

Dawn, som den också kallades, marknadsfördes som ett sätt att hålla sig uppdaterad om ISIS.

Tiotusentals tweets

Berger har också kartlagt hur Isis under sin inmarsch i Mosul förra veckan lyckades posta 40.000 tweets på en dag om sin frammarsch. När Isis dessutom den gångna helgen närmade sig Bagdad började Dawn-användarnas konton skicka tusentals tweets där en beväpnad Isis-medlem tittar upp på när organisationens svarta flagga vajar över staden med texten ”Vi kommer, Bagdad”. Bilden hamnade högst upp i sökresultaten när man sökte efter ”Bagdad”; en strategi för att skrämma invånarna.

Såvitt SVT kan bedöma är appen nu borttagen från Google Play.

Hashtag-kampanjer

Enligt Berger har Isis en strategi som liknar ett västerländskt företags. Isis kan till exempel anlita mängder av anhängare för att få igång hashtag-kampanjer, där tusentals tweets med samma hashtag postas och dominerar, eller ”trendar”, på Twitter.

Isis har även twittrat ut bilder på massavrättningar från sina konton, vilket har fått Twitter att stänga ner dem. Men det har oftast poppat upp nya konton, med något ändrade namn, som snabbt får tusentals anhängare.

Det är svårt att bedöma vilken effekt twittrandet har på nyrekrytering, men Berger bedömer att stödet för gruppen inte hade varit lika stort utan kampanjen i sociala medier.

Välproducerade propagandafilmer

Isis producerar också propagandafilmer som läggs ut på Youtube. Där uppmanas tittaren att ansluta till kampen för ett islamistiskt herravälde. Ibland är de gjorda med relativt avancerad teknik, till exempel har man använt drönare med filmkamera för att få bilder från luften.

Ofta handlar det om en hel berättelse om hur en offensiv har gått till. I en sekvens ser man en Isis-medlem gå omkring med en laptop vid en vägspärr. I filmen berättas om att han i en databas kontrollerar om personen i en stoppad bil är en fiende. Den skräckslagne föraren leds ut och förs bort.

I en ny video som lades ut på Youtube så sent som i går uppmanar fem Isis-medlemmar, som själva uppger att de kommer från Storbritannien och Australien, andra västerlänningar att gå med i organisationen och delta i deras ”heliga krig” i Irak.

Hemligheter kommer ut

Men anonymiteten i sociala medier innebär också att man kan bli avslöjad inifrån, och att avslöjandena kan få stor spridning.

Sen i december har twitterkontot @wikibaghdady avslöjat en mängd detaljer om ISIS som inte tidigare varit kända. I en artikel i The Daily Beast  beskriver reportern Jacob Siegel hur kontot till exempel twittrat ut detaljer från organisationens struktur, ekonomiska finanserna och framtidsplaner. Dessutom avslöjades namnet på ledaren för ISIS, Abu Bakr al-Baghdadi, ett namn som sen har kunnat verifieras av andra rapporter.

Men det handlar inte om att @wikibaghdady fördömer mord och blodsspillan, utan snarare om vilka allianser ISIS bildar och hur renlärigt islamistiska de är. Jacob Siegel karaktäriserar personen bakom kontot som en extremist som saboterar för en annan extremist.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Terroriströrelsen IS

Mer i ämnet