NRK, som tagit del av siffrorna från Aviation safety network, skriver att flygåret dock inte varit utan dödsoffer. Den 16 januari missade ett fraktflyg av typen Boeing 747 från Turkish Airlines landningsbanan på flygplatsen Manas i Kirgizistan. Alla fyra i besättningen omkom och dessutom dödades 35 människor på marken.
Dödsoffer med privata småplan
Civila passagerare har också dött under året, men det har inte haft med flygplanen att göra utan varit dödsfall orsakade av sjukdom, enligt NRK. Dödsoffer har också krävts i helikopterolyckor och i olyckor med privata småplan.
Om siffrorna står sig året ut blir 2017 ett unikt år för den kommersiella flygtrafiken. Det blir det första året sedan 1927 som ingen civil passagerare omkommit i olyckor under de större flygningarna.
Flera uppmärksammade olyckor senaste åren
Samtidigt som flygsäkerheten är rekordhög har det inträffat flera fruktansvärda incidenter inom den kommersiella flygtrafiken under de senaste åren. Exempelvis Malaysia Airlines MH17 som sommaren 2014 sköts ner över Ukraina; Germanwings 9525 där piloten i mars 2015 tog livet av samtliga ombord i ett planerat självmord mot en bergvägg i Alperna; den ryska Metrojet KGL 9268 som i oktober 2015 misstänks ha sprängts över Sinaiöknen i Egypten.
Gemensamt för dessa tre katastrofer är dock att de inte omnämns i olycksstatistiken – eftersom de rubriceras som annat än olyckor.
I oktober 2016 krashade också ett flygplan på väg till Medellin i centrala Colombia. Ombord på planet befann sig det brasilianska fotbollslaget Chapecoense. Totalt 71 personer omkom.