I Sverige har gränsen för försenade tåg höjts från 5 minuter till 15 minuter, något som lett till att färre svenska tåg nu räknas som försenade.
I Schweiz, som har Europas striktaste syn på förseningar, skrattar man åt svenskarnas nya sätt att räkna. Här får ett tåg vara max två minuter sent för att inte räknas som försenat.
Försening sprider sig snabbt
Precis som i Sverige är också tågsystemet här i Schweiz utnyttjat nära gränsen för vad som är möjligt. Här sker också olyckor, och ibland sätter extremt väder käppar i hjulen för tågen. Problemen landar då i knäet på trafikledningscentralen i Lausanne.
– Vid en olycka eller snöoväder gäller det att så snabbt som möjligt hitta och isolera problemet så att det inte sprider sig och försenar fler resenärer, säger Jean-Philippe Schmidt när han visar oss runt i trafikledningscentralen.
– Vi vet att en försening på 15 minuter snabbt sprider sig till 10 andra tåg, berättar platschefen Nicolas Schwab.
”Jag bara ler”
I Schweiz är 9 av 10 tåg i tid, vilket alltså innebär max 2 minuters försening. I flera andra europeiska länder räknar man förseningar först efter 5-6 minuter. Däribland Finland, Danmark, Norge, Nederländerna, Belgien och Österrike.
I tre länder – Sverige, Tyskland och Frankrike – är tågen numera försenade först efter 15 minuter först. Detta sticker ut i Europa. Och schweizarna har roligt åt ländernas nya sätt att räkna.
– Vi tänker olika, jag bara ler när jag hör detta, säger chefen för trafikledningscentralen Nicolas Schwab och avfyrar ett stort leende.
– Om vi sa att det är normalt med förseningar på 15-20 minuter så skulle våra resenärer aldrig acceptera det, säger Jean-Philippe Schmidt på CFF.