Iran har tidigare visat att man kan och är beredd att attackera oljeanläggningar och hota sjötransporterna av olja. Det genom attacker och beslagtagna oljetankers i nutid.
Det här fick den amerikanska attacken mot iranska intressen i Irak att direkt skicka upp oljepriset.
– Så länge vi inte har några attacker som tar bort olja från marknaden så kommer vi inte att se några stora svängningar, säger energianalytiker Samuel Ciszuk på ELS Analysis till SVT.
Han fortsätter:
– Vi kommer att se att marknaden lägger på en riskkostnad (premie) på oljepriset och den kommer nog vara kvar under överskådlig tid.
Rederiet: ”Har kontakt med myndigheterna”
Uppåt var fjärde oljefat kommer från gulfstaterna – en källa som nu är hotad. Ett rederi som transporterar den oljan är svenska Stena Bulk, som under lördagsmorgonen hade två fartyg i området med uppåt 45 besättningsmän.
Normalt kan Stena Bulk ha upp till fem fartyg i de allt osäkrare vattnen. Ett av de fartygen är oljetankern Stena Impero som så sent som i somras blev beslagtaget av iranierna.
– Vi har kontakt med myndigheter och beslutar utifrån det vad vi ska göra, säger Erik Hånell vd för Stena Bulk till SVT Nyheter.
Får skydd av brittiska flottan
Samtidigt får nu Stena Bulk hjälp av den brittiska flottan. Storbritanniens försvarsminister Ben Wallace säger till nyhetsbyrån Reuters att krigsfartygen HMS Montrose och HMS Defender kommer att beskydda samtliga fartyg som segelar under brittisk flagg – däribland flera av det svenska rederiets fartyg.
– Regeringen kommer att vidta alla nödvändiga steg för att skydda våra skepp och fartyg vid det här läget, säger Ben Wallace.
Stena Bulk kontrollerar en flotta av omkring 110 tankfartyg, varav ca 30 procent seglar under brittisk- eller Bermudaflagg.
– Vi följer självklart deras direktiv i den här frågan, säger Eric Hånell, vd för Stena Bulk.
Är det här ett positivt besked för er?
– Jag vet inte om jag vill säga att en eskalering av oroligheterna är positivt. Dock är det för oss viktigt att bedriva vår verksamhet på ett sådant sätt att fartyget och dess besättning kan bedriva säker transport, säger Erik Hånell och fortsätter:
– Om det nuvarande läget kräver en utökning av skydd vid transit i Hormuzsundet eller andra delar av världen stöttar vi självklart det.