Plötsligt blev hashtagen en global rörelse, med bilder från världens alla hörn. Foto: Faksimil/Twitter/Facebook

#Trashtag: Fantastiskt initiativ eller bara simpelt sociala medier-skryt?

Uppdaterad
Publicerad

#Trashtag challenge går ut på att människor fotograferar en skräpig plats, städar den, och sedan fotograferar sig själv stolt poserande bredvid de uppstädade soporna. Initiativet är hyllat, men vissa tycker det osar ”virtue signalling” – att människor gör positiva saker bara för att få uppskattning i sociala medier.

Det är populärt med sopstädning i sociala medier just nu.

Varianter på #Trashtag beräknas ha funnits länge, men den som anses ha startat trenden denna gång är Byron Román, från Arizona i USA. Han lade upp en bild på den algeriske miljöaktivisten Drici Tani Younes på Facebook i början av mars, och fick över 300 000 delningar på sitt inlägg.

Snart började andra haka på, och plötsligt blev hashtagen en global rörelse, med bilder från världens alla hörn, från Nepal till Fiji, från Mexiko till Belgien.

Två exempel från Twitter. Foto: Twitter/Faksimil

Många uttryckte stor uppskattning över en internettrend som inte var dum eller obegriplig, och som faktiskt gjorde något positivt för miljön. Andra antydde att det fanns en skrytsam dimension till det hela.

”Jag är vanligtvis emot att göra goda gärningar bara för att ha något att lägga upp online” skriver en kvinnlig användare på Twitter, som också konstaterar att trenden ändå är bra.

”Människor visar gärna upp sina goda sidor”

Siri Helle Foto: Anna-Lena Ahlström

Siri Helle, psykolog och författare, säger till SVT Nyheter att människor generellt har ett behov av att visa upp sina goda sidor, dels för att må bra över sig själva men också för att det ger status inom gruppen. Som flockdjur har vi behövt kunna lita på varandra och den som gör osjälviska handlingar får ofta omgivningens gillande.

Tror du att till exempel sopstädning skulle bli ett lika stort fenomen utan möjligheten att berätta om vad man gjort på sociala medier?

– Vi anstränger oss gärna lite extra för att vara snälla om vi vet att andra ser på. Så har det alltid varit, men digitala plattformar gör det möjligt att få uppskattning också av människor vi inte känner, säger Siri Helle.

Hon påpekar också att alla människor gör detta.

– Frågan är bara vad det är som ger status. Tidigare kanske det har varit sina resor, eller nya kläder. Då är det väl bra att man visar upp att man hjälper andra människor eller donerar pengar till välgörenhet.

Så människor känner av att reseskryt inte flyger, och då byter man till miljöskryt?

– Det behöver inte vara en medveten process. Vi känner intuitivt av vad som fungerar. Om vi är i en kompiskrets där det inte fungerar att berätta om de resor jag gjort, då berättar jag att jag börjat cykla till jobbet istället.

”Övervägande positivt”

Siri Helle tycker att det är övervägande positivt att hashtagen #Trashtag finns.

– Människor kommer alltid jaga status, och ur det perspektivet är det positivt att det blivit status att göra något bra för miljön. Baksidan är om det blir ett moraliskt alibi, så att man till exempel unnar sig att göra mer miljöförstörande saker för att man tänker ”nu har jag gjort mitt”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.