När man närmar sig byn Pogno nordväst om Milano, märker man genastatt man kommit till kärnområdet för den italienska tillvekningen av köks- ochbadrumskranar. Överallt syns reklamskyltar för det som kommit att bli en av denitalienska tillverkningsindustrins största exportvaror.
Men på grund av konkurrensen från låglöneländer har tiotals avdessa småindustrier, som varit belägna runt sjön Orta, fått lägga nedtillverkningen.
Från Asien till Europa
I byn Pogno har man dock fått uppleva ett trendbrott. Här ärbygdens stora tillverkare just i färd med att utveckla flera projekt förproduktion till Ikea, vars tillverkning tidigare skedde i Kina.
I Italien har Ikea inte bara haft ett gott namn. I ett land som Italien där desmå möbeltillverkningen givit många arbetstillfällen, har hotet från jätten Ikeainte alltid setts med blida ögon.
När Ikea i våras, kanske för att förbättra sitt rykte, berättade om sina planerpå att ta hem viss tillverkning från Asien blev det en stor nyhet i krisensItalien. I dag vill Ikea inte gärna tala med SVT om detta, kanske för attundvika att hänga ut sina samarbetspartners i Asien.
Men enligt vad Rapport erfar är det ökade lönekostnader, kostsamma kvalitetsfeloch transportkostnader tillbaka till butikerna i Europa som gjort att Ikea,liksom vissa andra västerländska företag förövrigt, tagit hem produktion frånlåglöneländer.
Krävs stora investeringar
I Pogno gläds man åt detta även om arbetstillfällena än så länge inte ökatnämnvärt. En av anledningarna till den italienske krantillverkarens möjlighetatt konkurrera med asiatiska tillverkare är nämligen de stora investeringarna irobotar. En stor del av produktionen av kranar är numera automatiserad.
Finns det då risker för en tillverkare att göra affärer med enjätte som Ikea, som kan diktera sina villkor och flytta igen om man hittar enbilligare tillverkare någon annanstans?
-Vi har knappt gift oss! Börja inte tala om skilsmässa nu, svarar Marco Paini,chef för krantillverkaren i Pogno när vi ställer frågan. Vi är glada för samarbetetoch siktar på att öka Ikeas andel av vår produktion (4 procent) successivt.