På söndagen upptäckte polisen ubåten lastad med kokain norr om Vigo vid Spaniens Atlantkust. Det föreföll som om besättningen hade försökt gömma bevisen. Två män greps och en tredje man tros vara på flykt.
Det är det första kända exemplet i Europa på en latinamerikansk metod att smuggla kokain – en så kallad narkotikaubåt som är en vanlig metod i Latinamerika. Det tros också vara första gången en ”transatlantisk” narkotikaubåt upptäcks.
160 narkotikaubåtar
Den internationella ubåtsexperten H I Sutton skriver i Forbes att han analyserat över 160 rapporterade narkotikaubåtar sedan 1993. Han anser att den som upptäcktes vid Spaniens kust är unik.
I stort sett alla tidigare kända narkotikatransporter i ubåtar har varit mellan Colombia och Mexiko och genomförts i Stilla havet. De har dessutom färdats betydligt kortare sträckor.
En resa över Atlanten i en sådan liten ubåt är svår att genomföra, konstaterar han.
Ubåtens längd uppskattas till knappt 22 meter. Farkosten färdas inte helt under vattnet, därför anser H I Sutton att det egentligen inte är en äkta ubåt. Äkta ubåtar kan färdas i undervattensläge långa sträckor.
Från Sydamerika
De första rapporterna antydde att ”ubåten” opererat mellan Guyana i Sydamerika och Spanien. Det rapporterades senare att den gjorde ett stopp i Portugal. Där uppges myndigheterna ha fått den första informationen om farkosten.
Det har funnits misstankar om liknande narkotikatransporter över Atlanten sedan 2007.
Tidigare rapporter
Det är inte första gången som Spaniens kust vid Vigo har uppmärksammats för narkotikaubåtar. I augusti 2006 upptäcktes en liten ubåt i stål övergiven på en strand. Det fanns misstankar om att avsikten var att använda den för smuggling av narkotika. Men ubåten var tillverkad lokalt.
Den senaste upptäckten ändrar synen på smuggling av narkotika i vår del av världen, skriver H I Sutton, som anses vara en världsledande skribent om olika typer av ubåtskonstruktioner.