Nyligen avslöjade New York Times att de tyska bilföretagen 2014 finansierat tester med apor vid ett forskningslaboratorium i New Mexico, USA. Tio apor stängdes in i burar där de fick se tecknade filmer samtidigt som de andades in dieselavgaser.
Även tester på människor
Nu avslöjar tidningen Stuttgarter Zeitung dokument som visar att tester även utförts på människor. Vid ett institut knutet till universitetet i Aachen undersöktes 25 friska personer efter att ha andats in olika koncentrationer av kvävedioxid under flera timmar.
Studien kunde dock aldrig bevisa några hälsoeffekter efter testerna.
Egen forskningsorganisation
Det var organisationen EUGT, The European Research Group on Environment and Health in the Transport Sector, som ansvarade för testerna. EUGT grundades 2007 av Volkswagen, Daimler och BMW.
Uppdraget var att motbevisa Världshälsorganisationens beslut att klassificera dieselutsläpp som cancerframkallande.
Tonade ner dieselfaran
EUGT hyrde in forskare från olika universitet och publicerade studier som tonade ner dieselns påverkan på utsläppsnivåerna. Vid testerna var det inte känt att VW använde den manipulerade fuskprogramvara som senare ledde till böter i mångmiljardbelopp för bilkoncernen.
Under den rättsliga prövningen av avgasfusket har nu även testerna med apor och människor avslöjats. Studien med djurförsöken kunde inte bevisa att dieselavgaserna var ofarliga för människor och organisationen lades ner förra året.
Fördömanden
Daimler-koncernen fördömer försöken och säger sig inte ha haft något inflytande eller insyn i hur testerna utförts. Trots det har man inlett en omfattande undersökning.
VW ser ”allvarligt” på kritiken mot experimenten och kallar det ”enskilda människors felbedömningar”. Även BMW tar avstånd från testerna. Inget av bilföretagen dementerar att testerna har ägt rum.
Politiker lovar utredning
Delstaten Niedersachsen är storägare i VW-koncernen och styrande politiker lovar en omfattande utredning.
Miljöorganisationen Die Deutsche Umwelthilfe betraktar studierna som betald uppdragsforskning som satts i system av bilindustrin för att manipulera politiska beslut.