Johan RIpås, SVT:s Afrikakorrespondent om att svenska företag ska satsa mer i Afrika.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är enorm potential. Likt Kina var för 20, 30 år sedan” – hör mer i klippet. Foto: SVT

Uppmaningen till svenska företag: Satsa i Afrika

Uppdaterad
Publicerad

Svenska företag håller på att missa den exploderande marknaden i Afrika. Men det vill halvstatliga näringslivsorganet Business Sweden ändra på. Nu uppmanas företagen i en ny rapport att våga ta steget över Sahara.

År 2050 beräknas Afrikas befolkning nästan ha fördubblats, till 2,5 miljarder människor. Med en snabbt växande befolkning följer möjligheter för företag. Det är något Kina har insett och landet dominerar handeln alltmer i Afrika.

För första gången kommer Business Sweden med uppmaningen till svenska företag att det är dags att gå in på den afrikanska marknaden.

– Sveriges handel med Afrika ligger på under en procent. På kontinenten finns några av världens snabbast växande ekonomier, och risken är att svenska företag missar den här möjligheten, säger Maha Bouzeid som är Afrikachef på Business Sweden.

Grön omställning

Det är främst gröna företag man riktar in sig på och ser störst möjligheter för. Mest lovande är länder som Nigeria, Sydafrika, Kenya och Marocko. Kenya har satsat hårt på grön omställning och omkring 90 procent av energin i landet kommer från förnybara källor.

– De här länderna har förstått att klimatförändringar kommer drabba Afrika hårdast. Svenska företag har världsledande kompetens inom den gröna sektorn, säger Maha Bouzeid.

Korruption och hög brottslighet är faktorer som skrämmer många företag från den afrikanska marknaden. Men det går att lära sig att navigera även i sådana miljöer, menar Albin Wilson som är medgrundare av elmotorcykelföretaget Roam i Kenyas huvudstad Nairobi.

– Man måste vara envis och ha tålamod. Då kan man undvika problem. När man väl kommit över tröskeln är möjligheterna oändliga, säger Albin Wilson när SVT besöker företaget i Nairobi.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.