En majoritet av världens befolkning andas dålig luft enligt Världshälsoorganisationen WHO. Det är en global kris som skördar liv när luften vi andas bland annat ger oss bland annat hjärt- och kärlsjukdomar, stroke och lungcancer. Orsakerna till den dåliga luften är många – allt från gasspisar, byggdamm, industriutsläpp, sandstormar till trafiken.
Värst är det i städerna och i Europa är dieseln i fokus.
LÄS MER: Skiten vi andas – i siffror
Europa omfamnade dieselbilar som ingen annan när minskade koldioxidutsläpp från bilar blev en viktig del av klimatpolitiken. Hand i hand gick bilbranschen, politikerna och köpare in i dieseldrömmen. Visst kändes det bra att bli klimatkompis och få en bil som både drog mindre soppa och som dessutom kostade mindre än bensin?
Varannan bil
I Sverige är mer än varannan ny bil som säljs diesel. Samma sak i Storbritannien. I Spanien, Italien och Frankrike är dominansen större än så. Det är nästan som den där reklamen för godiset, snart i var mans garage/uppfart.
Det var bara en grej. Det där med rent. Det blev bättre när det gällde klimatnotan men vår hälsa då? Diesel släpper ut mindre koldioxid än bensin men mer av både kvävedioxider och mikroskopiska partiklar som letar sig in våra kroppar när vi andas. Dessa är stämplade som cancerogena av WHO sen 2012.
Barn drabbas
Från räddaren i klimatnöden så räknar experter nu på hur många personer som dör i förtid på grund av utsläpp från dieselbilar. Andra forskar på hur barn får som växer upp i städer med mycket dieseltrafik drabbas. Ny forskning visar att det påverkar både inlärning och hjärnans tillväxt.
Visst har bättre teknologi och skärpta utsläppsregler som Euro6 lett till mindre utsläpp från de modernaste bilarna. Fast samtidigt blir de fler och fler. Från bilindustrin hör man nu att de alldeles nya bilarna är rena utsläppsundren.
Skeptiker höjer dock varningar och pekar på mätningar som visar att när man verkligen kör bilarna så är det många modeller som spyr ut mycket mer än de egentligen får.
Städer säger nej
Flera städer som Paris, Aten och Stuttgart pratar om begränsningar eller rent av förbud. I London kan det bli aktuellt med särskild dieselavgift och det diskuteras skrotningspremier.
Städer tar strid för luften men går det att backa ut och slå in på en annan väg? Bilköpare är väljare. Det visar sig inte minst i det verkliga dieselland – Tyskland. När Korrespondenterna träffar miljöminister Johannes Remmel (De gröna) i delstaten Nordrhein-Westfalen så är det uppenbart att stöta sig med väljare är det sista han vill:
– Ett körförbud för diesel skulle ge den största minskningen, men det vill jag undvika. De som i god tro köpt ett fordon som ska hålla sig inom utsläppsregler, men som inte bilindustrin lever upp till, de ska inte behöva få sin rörelsefrihet begränsad, säger han till SVT:s korrespondenterna.
Nya metoder väntar
Kommer Europas kärleksaffär med dieseln bestå? En prövning väntar redan i höst. Avgasmätningar från labb under idealiska förhållanden kommer inte räknas längre. Nu, 2017 då är det IRL som gäller. Hur mycket som bilen faktsikt spyr ut när man kör. När man stannar vid rödljus, tar fart i uppförsbacken, kör om, hamnar i kö, drar på på motorvägen. När man stannar framför skolan, släpper av ungarna i skolan och sen drar vidare till jobbet. De utsläppen. Kommer vi få besked som lättar eller oroar?
Se veckan Korrespondenterna på SVT Play.
Se mer från Friktion här.