– Jag är förvirrad kring Facebooks roll. De får mig att framstå som att jag är den misstänkta, men det var jag som var proaktiv och transparant. Det är frustrerande. Jag har blivit raderad av Facebook.
Det säger visselblåsaren Christopher Wylie när han talar i London på en pressklubb.
– Facebook har raderat mig från internet. Jag har förstått vilken makt Facebook har över ditt liv. Jag kan inte ens använda Tinder nu. Jag har inte riktigt förstått hur mycket man använder Facebook dagligen innan jag blev raderad från allt som använder Facebook.
”Du lägger all information på samma plats”
Christopher Wylie fick frågan om hur analysföretaget jobbar för att få någon att ändra uppfattning om något. Han menar att taktiken de använder sig av är att skaffa sig ”informationsdominans”.
– Fördelen med digitala platser är att jag kan ta all information där och lära mig så mycket om dig som det tidigare skulle ta tio år studera, för du lägger all information på en och samma plats. Och alla dina informationskanaler är online, så det är lätt att utnyttja det.
Han berättar också att företaget arbetar med att skapa och sprida rykten.
– Det handlar om att ändra folks perception om vad som egentligen händer. Vi kallar det fake news, men det brukade kallas rykteskampanjer eller desinformation. Alla är chockade, men våra regeringar gör det här hela tiden i Afrika. De gör det i Sydamerika, och i Asien. Det kallas fake news för att det gör mot oss.
Informationen samlades in via en app
I appen thisisyourdigitallife, skapad av forskaren Aleksander Kogan, fick amerikanska Facebook-användare betalt för att göra personlighetstest. Deras personliga information, samt information om deras vänner, samlades sedan in och delades med Cambridge Analytica, enligt Christopher Wylie som då jobbade på företaget.
Wylie hävdar att 270 000 personer gjorde testet, vilket bekräftas av Facebook, men att data från totalt 50 miljoner användare samlades in.
Enligt Christopher Wylie använde Cambridge Analytica informationen som samlades in för att skapa avancerade profiler av Facebook-användarna och sedan skicka riktat material till dem under det amerikanska valet 2016 i syfte att få dem att rösta på Donald Trump.